میگو پروران

میگو پروران

در زمینه آبزی پروری و فعالیت های شیلاتی- وب نگار تخصصی علی کریمی
میگو پروران

میگو پروران

در زمینه آبزی پروری و فعالیت های شیلاتی- وب نگار تخصصی علی کریمی

آماده سازی استخرپرورش میگو

     آماده سازی استخرها یکی از مهمترین  مراحل پرورش میگو می باشد.ضروری به نظر می رسدکه کف استخر تمیز و آماده شود.وضعیت مناسب کف ،شیب استخر و تسطیح دایکها  در یک  تولید خوب استخر کمک می کند. در سیتم پرورش در استخرهای خاکی بهبود شرایط استخر بعد از برداشت از اهمیت بالایی برخوردار است. غذای طبیعی یکی از مهمترین منبع غذایی در استخر می باشد.سرشار از پروتئین ،ویتامین وعناصر معدنی ودیگر موادی که غذای دستی نمی تواند تأمین کند می باشند.در پی یک آماده سازی مناسب می توان میزان غذای زنده طبیعی در استخر را بالا بردو همچنین به ثابت نمودن پارامترها ی فیزیکی وشیمیایی کمک زیادی کرد.بنابراین توصیه می شود که استخر جهت تولید پلانکتونهای مفید در طول دوره پرورش آماده شود.

مراحل آماده سازی استخر

شامل یازده مرحله است که به تفکیک توضیح داده می شود.

-                                                      مرحله اول : شستشوی استخر

آماده سازی استخر بلافاصله پس از برداشت شروع می شود.بعد از برداشت استخرها یک یا دو بار بسته به میزان خاک سیاه کف بین 30 تا 50 سانتی متر آبگیری وسپس تخلیه می شود.در سیستم متراکم وفوق متراکم برای خارج کردن خاک سیاه در این مرحله از تراکتور نیز استفاده می شود. 

-                                                      مرحله دوم: خشک شدن با نور خورشید

بعد از شستشو ورودی وخروجی های استخر ها بسته واجازه مدهیم تحت تابش نور خورشید کف استخر خشک و ترک بخورد .که در شرایط مناسب نور خورشید حدود 10 الی 15 روز طول می کشد. مزایای خشک شدن با نور خورشید به شرح ذیل می باشد:

·                                                       رسوبات سطحی تحت تأثیر هوا تجزیه می شوند.

·                                                      میزان مواد سمی مثل NH4,H2S,NO2,CH4 ودیگر مواد مضرر برای میگو اکسید شده ومیزان آن به حداقل می رسد.

·                                                      مواد آلی موجود در استخر به مواد معدنی مفید تبدیل می شوند.

·                                                      کف استخر ضد عفونی می شود.

·                                                      موجودات ناخواسته و مزاحم از بین می رود.

-                                                      مرحله سوم:  شخم زنی

1-                                                   شخم زنی باعث می شود لایه هایی از خاک که تحت تأثیر هوا قرار ندارند با زیر ورو شدن تحت تأثیر هوا اکسیده ومیزان مواد آلی آنها کم شود.

2-                                                  باعث از بین رفتن جلبک های سبز آبی و تخم و لارو ناخواسته ها می شوند(تخم بعضی از آبزیان ممکن است در لایه های زیرین خاک برای مدتی زنده بمانند).

در صورت لزوم می توان شخم زنی را تا سه مرحله انجام داد.

-                                                      مرحله چهارم: کنترل  PH خاک و کف استخر

قبل از آبگیری و ذخیره سازی  لازم است که وضعیت PH خاک و کف استخر به لحاظ میزان بار آلی آن با نمونه برداری از 8-6 نقطه از استخر کنترل شود. در صورتی که PH خاک کمتر از 6 باشد می توان از 500 کیلوگرم آهک کشاورزی در هکتار جهت تعدیل PH استفاده کرد. برای PH بالی 6.5 نیازی به استفاده از آهک نمی باشد. ودر صورت امکان می توان از 500 کیلو گرم در هکتار زئولیت استفاده کرد( البته قبل از شخم زنی اگر میزان خاک سیاه زیاد باشد می توان نسبت به لجن برداری این قسمتها اقدام کرد).

-                                                      مرحله پنجم: تسطیح کف استخر و شیب دایکها

شیب مناسب استخر حدود 1 به 300 در 100 متر طول در نظر گرفته می شود که اگر در طول مراحل قبلی دچار تغییراتی شده بایستی اصلاح شود. زیرا شیب مناسب هنگام تعویض آب وبرداشت اهمیت زیادی دارد. همچنین لجن برداری و خارج کردن مواد آلی رسوب شده بر روی شیب دایکها ضروری به نظر می رسد.

-                                                      مرحله ششم : لایروبی زهکش ها

اگر زهکش مزارع در اثر رسوب مواد خارج شده از استخر ویا عوامل دیگر لای گرفته بایستی لایروبی شود به صورتی که کف زهکش حدود 30 سانتی متر پایین تر از کف استخر باشد.

-                                                      مرحله هفتم : خرد کردن کلوخ های بزرگ خاک

بدین منظور می توان بعد از مرحله چهارم  عمود بر شخم قبلی یک بار دیگر شخم زنی را انجام داد تا تمامی کلوخ های خاک خرد شده وبه تکه های کوچک تر تبدیل شوند.

-                                                      مرحله هشتم :تعمیر وبازسازی کت واک ها و فریمهای توری های تخلیه خروجی

هر 4 کت واک در نظر گرفته شده برای هر هکتار مزرعه تعمیر و باز سازی شوند .به صورتی که با اطمینان بتوان ازآن استفاده کرد.همچنین تمام فریمهای تخلیه از سطح وکف خروجی بازسازی یا مجدد ساخته شود.

-                                                      مرحله نهم: ساخت ونصب توریهای فیلتراسیون

توریهای پلاستیکی(500 میکرون یا در صورت امکان 300 میکرون و یک میلی متر  مربوط به  ورودی آب ساخته و جهت جلوگیری از ورود ناخواسته هنگام آبگیری  در ابتدای کانال و  ورودی استخرهانصب شوند.

-                                                      مرحله دهم : شستشوی کف استخر

استخر را حدود 40-30 سانتی متر آبگیری کرده وبعد از 24 ساعت  تخلیه شود .هنگام تخلیه نسبت به نصب توری در قسمت خروجی دقت شود تا از ورود ناخواسته به استخر جلوگیری شود.

-                                                      مرحله یازدهم : آبگیری نهایی وبلوم سازی

به وجود آوردن رنگ سبز یا سبز طلایی و شفافیت بین 50-40 برای ذخیره سازی مهم است. برای استخرهای جدید از مرحله چهارم به بعد عملیات آماده سازی شروع می شود.

مدیریت کیفیت آب

کیفیت مناسب آب استخرها  برای پرورش موفق میگو ضروری به نظر می رسد. به همین منظور ایجاد پلانکتونهای مفید و ثابت نگه داشتن آنها در طول دوره پرورش برای نیل به یک تولید مناسب ضروری است. بلوم مناسب آب در واقع عمل فتوسنتز را در سطحی نگه می دارد که میزان تولید ومصرف اکسیژن در یک حد متعادل نگه داشته شود.به عنوان مثال در بلوم سنگین (زیر 30 سانتی متر )در بعداز ظهر میزان اکسیژن در اثر عمل فتوسنتز بالا رفته و صبح هنگام به علت مصرف  توسط موجودات داخل آب وکف استخر به شدت کاهش می یابد.

در پرورش میگو منظور از کیفیت آب همان فاکتورهای فیزیکی ،شیمیایی ، بیولوژیکی ومیکروبیولوژیکی  آب است. که مناسب نگه داشتن این پارامترها در رشد وتولید مناسب استخر بسیار تأثیر گذار است.

نکته مهم: جهت جلوگیری از ورود ناخواسته ها مثل ماهی ،میگوی وحشی ،خرچنگ و سایر ناخوسته ها به استخر های پرورشی نیاز به نصب دو سری توری 1 میلی متری و 500 میکرون قبل از ورود آب به استخر می باشد. البته از توری 300 میکرون نیز می توان استفاده کرد ولی تمیز کردن آن سخت وآبگیری کند می شود.

بلوم  کردن آب استخر

برای بلوم سازی آب استخرهای پرورشی نیاز به کوددهی می باشد ولی همیشه این کار لازم  وضروری نیست. کوددهی در استخرها به منظور رسیدن به میزا ن مناسب N.P.K در آب استخرها می باشد که اگر میزان این عناصر در خاک یا آب استخر زیاد باشد نیاز به کوددهی مرتفع می شود.

پروفیل پلانکتونی مزارعی که  خوب وهمچنین میزان عناصر معدنی مورد نیاز برای پلانکتونها نیز در آب وخاک این مزارع زیاد  باشد.  با آبگیری در طول روز و استفاده از نور خورشید  مخصوصا در فصل تابستان به راحتی می توان بدون استفاده از کوددهی به بلوم مناسب دست یافت. اما در صورتی که در فصل زمستان آبگیری انجام شود احتمالا بین یک یا دو بار کوددهی برای بلوم سازی لازم است. همچنین می توان از سبوس برنج(10 کیلوگرم)  و ملاس(10 لیتر) ومخمر(200 گرم) می توان استفاده کرد به شرطی که 24 ساعت قبل از استفاده،  همراه با مقداری آب مخلوط شوند.

نگه داشتن بلوم مناسب آب در طول دوره پرورش برای نیل به یک تولید مناسب ضروری است. بلوم مناسب آب در واقع عمل فتوسنتز را در سطی نگه می دارد که میزان تولید ومصرف اکسیژن در یک حد متعادل نگه داشته شود.به عنوان مثال در بلوم سنگین (زیر 30 سانتی متر )در عصر میزان اکسیژن در اثر عمل فتوسنتز بالا رفته و صبح هنگام به علت مصرف  توسط موجودات داخل آب وکف استخر به شدت کاهش می یابد. همچنین  شفافیت بالای 80 سانتی متر نیز باعث کم شدن تولید اکسیژن در روز و به همین جهت احتمال کاهش اکسیژن در اوایل صبح وجود دارد.

منظور از فیتو پلانکتون همان گیاهان آبزی خیلی ریز هستند که در آب شناور می باشند. در استخر دارای فیتو پلانکتون مناسب میزان زئوپلانکتونها نیز که از فیتوها تغذیه می کنند افزایش یافته و خود این زئو پلانکتونها  به عنوان غذای زنده مناسب ،توسط میگو ها خورده می شوند. میزان فیتوپلانکتنها در استخر بستگی به میزا ن بار آلی استخرناشی از مرگ ومیر پلانکتونی ،رسوبات کف استخر،غذاهای خورده نشده ،فضولات میگو و غیره دارد.

بلوم پلانکتونی  فاکتورهای زیادی را در استخر کنترل می کند که در ذیل به صورت خلاصه به آن پرداخته می شود.

1-                                                    بلوم مناسب پلانکتونی پارامترهای اصلی آب مثل اکسیژن محلول،PH آب ودمای آب را کنترل می کند.

2-                                                  فیتو پلانکتونها منبع اصلی تولید اکسیژن در آب استخرها هستند که در روز در اثر پدیده فتوسنتز اکسیژن تولید می کنند و در شب قسمتی از آن را مصرف می کنند.

3-                                                 به عنوان منبع غذایی به صورت مستقیم یا غیر مستقیم استفاده می شوند.

4-                                                  کیفیت آب استخر و همچنین محیط استخر را برای زندگی میگو با جذب ومصرف کردن مواد معدنی مناسب نگه می دارد.

5-                                                 میزان اثرات سمی آمونیا(NH4 )،نیتریت(NO2)،نیترات(NO3) وسولفید هیدروژن(H2S) را  کم می کند.همچنین میزان دی اکسید کربن را در طول روز با جذب کردن ومصرف آن در پدیده فتوسنتز کم می کند.

6-                                                  فیتو پلانکتونها فلزات سنگین مثل آهن ،مس وغیره را جذب کرده ومیزان آن را کاهش می دهد.

7-                                                 فیتو پلانکتونها نقش زیادی در معدنی کردن مواد و یوتروفیکیشن ایفا می کنند.

8-                                                 بلوم مناسب آب از تابش نور خورشید به کف استخر جلوگیری کرده و مانع رشد جلبک های سبزآبی در کف استخر می شود.

فاکتورهایی که بلوم پلانکتونی را کنترل می کنند عبارتند از:

1-                                                    میزان حاصلخیزی خاک وآب . که به نوع خاک و میزان مواد معدنی موجود در آنها بستگی دارد.

2-                                                  استفاده مناسب از کود های آلی ومعدنی.

3-                                                 میزان تابش نور خورشید.

4-                                                  پارامترهای آب مثل شوری ،دما ،آلکالینیتی وPH

5-                                                 میزان بار آلی در کف استخر وهمچنین میزان تعویض آب در استخر.

6-                                                  مقدارفیتو پلانکتون موجود در آب ورودی.

7-                                                 میزان زئوپلانکتونهای آب.

دستورالعمل ایجاد ونگهداری بلوم مناسب آب در استخر های پرورشی

1-                                                    آبگیری استخر بین 50-40 سانتی متر ونگهداری آن به مدت 24الی 48 ساعت وسپس تخلیه آب . در این مرحله ودر زمان تخلیه در دهانه خروجی از توری با چشمه 5 میلی متری استفاده شود تا از ورود ماهی از طریق زهکش به استخر جلوگیری شود.بعد از تخلیه کامل آب در جاهایی که احتمالا ماندابی وجود دارد به مقدار 7 کیلو کلر برای از بین بردن ناخواسته هایی که احتمالا از خروجی وارد استخر شده استفاده شود.

2-                                                  بعد از تخلیه ورودی آب استخر بسته شده و به مدت 24 ساعت استخر را تحت نور خورشید قرار داده وخروجی استخر نیز بسته می شود.

3-                                                 روز سوم بین 90-70 انتی متر آبگیری شود.توضیح اینکه آبگیری در طول روز ودر بهترین شرایط مد صورت گیرد.همچنین به تراکم جلبک های سبزآبی در کانال توجه شودو در زمانی که تراکم این گونه جلبکی در حداقل می باشد آبگیری انجام شود.

4-                                                  روز چهارم حدود 40-30 سانتی متر آب به استخر اضافه شود تا ارتفاع آب به 1.2-1 متر و شفافیت آب استخر به حدود 50 سانتی متر برسد.

5-                                                 روز پنجم یا ششم یا هفتم می توان ذخیره سازی را با PL بین 12 الی 16 انجام داد.

با توجه به مناسب بودن PH آب کانال و شوری مناسب در هنگام آبگیری به تراکم جلبک های سبز آبی توجه شود ودر صورتی که این جلبکها وارد استخر شدند ودر کناره دایکها رسوب کردند،جمع آوری و بنتونایت پاشی شود. همچنین نیازی به استفاده از کودهای معدنی وآلی وسبوس و ملاس مخصوصا در فصل تابستان برای بلوم سازی نمی باشد زیرا خاک استخرها غنی وآب کانال نیز دارای مواد معدنی وآلی بالایی می باشد.

فصل هفتم

ذخیره سازی بچه میگو در استخر

کیفیت بچه میگو

رشد مناسب وبازماندگی خوب در استخرهای پرورشی علاوه بر مدیریت مناسب آب وغذا به کیفیت مناسب بچه میگو نیز بستگی دارد. بچه میگوی نامناسب رشد ضعیفی خواهد داشت و سایز ورشد آن نسبت به بچه میگوی با کیفیت بالا کمتر خواهد بود.بچه میگوی با کیفیت از میگوهای مولد SPF بدست می آید.و کیفیت بچه میگو در نسل های آینده پایین می آید.

قبل از ذخیره سازی، بچه میگوها در کارگاه تکثیر کنترل کیفی شود وبچه میگوهای با کیفیت جهت بسته بندی انتخاب شود.یک بچه میگوی خوب باید دارای ویژگی های زیر باشد:

1-                                                    بچه میگو PL دوازده باشد واندازه آن 10 میلی متر وتعداد خارهای قسمت بالای رستروم 5 عدد باشد.

2-                                                  بچه میگو فعال وتفاوتی بین رنگ واندازه آنها وجود نداشته باشد یا به اصلاح اختلاف سایز وجود نداشته باشد.

3-                                                 پوست صاف وتمیز وعاری از جلبک و پروتوزوآ باشد.

4-                                                  بچه میگوی سالم به صورت فعال شنا کرده و در سطل یا تشت   نسبت به ضربه زدن به کناره آن عکسل العمل نشان می دهند.

5-                                                 رستروم وسایر قسمتهای بدن سالم وشکل عادی داشته باشد.

6-                                                  بچه میگوی سالم تغذیه فعالی دارد و روده آن پر است، جز اینکه غذا در دسترس نداشته باشد یا در حال حمل ونقل باشد.

7-                                                 نسبت ماهیچه به روده در بند ششم بدن حدود 3.5 به 1 و بیشتر باشد.

ذخیره سازی استخر

به طور کلی بچه میگو در شوری بین PPT 30-28 تولید می شوداما معمولا در استخر با شوری بالاتر ذخیره سازی می شود. برای حمل ونقل معمولا حدود 2500 2000 قطعه لارو در کیسه های پلاستیکی بسته بندی می شود. ودما را با استفاده از بسته های یخ در کنار بسته های میگو بین 25-23 درجه سانتی گراد در طول مسیر کنترل می کنند.PH آب بسته های بچه میگو در طول مسیر به علت  فعالیت تغذیه ای میگو کاهش و ممکن است به زیر 7 برسد. بنابراین موقع ذخیره سازی بایستی به دقت عملیات آدابتاسیون بچه میگوها با آب استخر انجام شود.

مناسب ترین زمان برای ذخیره سازی اوایل صبح می باشد زیرا دمای آب نسبت به بقیه روز کمتر و PH آب در حداقل خود می باشد. اما شوری آب استخر بالاتر است بنابراین می توان با هماهنگی با کارگاه تکثیر شوری آب بسته های میگو را هنگام بسته بندی بالاتر برد.که این خود زمان آدابتاسیون را کاهش می دهد. روشهای گوناگونی برای ذخیره سازی استفاده می شود.در بعضی مناطق ابتدا بسته های بچه میگو را در آب استخر قرار داده وحدود 30 دقیقه آنها را در همین وضعیت قرار داده تا دمای آن با آب استخر یکی شود،سپس بسته ها را باز کرده وآرام آرام به آن آب استخر اضافه کرده تا شوری وPH یکی شود وسپس به آرامی رها سازی را انجام می دهند.

بهترین روش استفاده از براین تانک (براین تانک 300 لیتری برای حدود 50000 بچه میگو) وقرار دادن آنها بر روی دایک و هوادهی کردن با کپسول اکسیژن می باشد.اکسیژن دهی باعث خارج شدن دی اکسید کربن وسایر گازهای حاصل در فعالیتهای میگو در طول مسیر از آب می شود. بعد از تخلیه بچه میگوها به درون براین تانک ،به آرامی آب استخر بوسیله پمپ (1 اینچ) به براین تانکها اضافه شده  تا کم کم دما ،شوری وPH یکسان شده وبچه میگو فعال شود.  دما ،شوری اکسیژن محلول وPH آب بسته ها و استخر اندازه گیری شود ودر طول آدابتاسیون مرتب این پارامترها کنترل شوند. بعد از حدود 30 دقیقه از آغاز آدابته  کردن بچه میگوها وزمانی که پارامترهای آب داخل براین تانکها  به پارامترهای آب استخر نزدیک شد توسط لوله پلاستیکی 2.5 اینچی به استخر تخلیه می شوند. لازم به ذکر استخر مرحله آدابتاسیون بچه میگو بایستی با دقت انجام شود تا حداقل استرس به بچه میگو وارد شود. برای بدست آمدن میزان موفقیت در حین ذخیره سازی ،از هاپونت استفاده شود. توری هاپونت از توری پلاستیکی با مش 1 میلی متری ساخته می شود که طول و عرض آن 1 متر و ارتفاع آن 1.5 می باشد .این توری در استخر نصب شده و تعداد 100 بچه میگو در هنگام ذخیره سازی شمارش ودرون  آن ریخته شده وبعد از 24 ساعت مجددا شمارش شده تا بازماندگی مرحله ذخیره سازی مشخص شود. در حین ذخیره سازی به دو نکته ذیل توجه شود:

·                                                       مرگ ومیر در حین تلفات ،کانیبالیسم ووجود میگوی مرده در بسته ها .

·                                                      بعد از تخلیه بسته ها به درون براین تانکها ،دقت شود که بچه میگو در پلاستیک باقی نمانده و در صورت مشاهده پلاستیک شسته تا بچه میگو از آن خارج شود.

تأثیر کیفیت بچه میگو بر مدیریت استخر و تولید میگو

کیفیت بچه میگو

مدیریت استخر

نتیجه تولید

بچه میگوی خوب

خوب

رشد خیلی سریع،تولید خیلی بالا،عدم بیماری

بچه میگوی خوب

متوسط

رشد سریع ،تولید بالا و بیماری کم

بچه میگوی خوب

نامناسب

رشد کم،تولید پایین ،بروز بیماری و کاهش بازماندگی

بچه میگوی متوسط

خوب

رشد خوب،تولید بالا،بیماری دیده نمی شود

بچه میگوی متوسط

متوسط

رشد ضعیف،تولی پایین ،بروز بیماریو احتمال مرگ ومیر

بچه میگوی نامناسب

متوسط

مرگ ومیر در طول دوره اتفاق می افتد و بازماندگی پایین می آید.

جدول راهنمای انتخاب بچه میگو

نوع کنترل

روش کار

میگوی سالم

میگوی ناسالم

کنترل چشمی

برداشتن یک لیوان شیشه ای یا پلاستیکی  بچه میگو از داخل تانک

شنای فعال در ستون آب

غیر فعال بوده وبه کف لیوان می چسبند

ایجاد یک جریا ن گریز از مرکز

شنا کردن بر خلاف جریان ، تلاش برای فرار از یکدیگر

در مرکز قرار گرفته وبه هم می چسبند

4-3 لیوان دیگر از جاهای مختلف برای مشاهده برداشته شود

تلاش برای فرار از ایجاد جریان در لیوان

واکنش ضعیف به ضربه زدن به ظرف حاوی بچه میگو

مشاهدات با تست استرس

تست شوری با کاهش یک دفعه ای شوری از  PPT30 به  PPT15

بچه میگوها سالم ومرگ ومیر وجود ندارد وبچه میگوها بعد از تست سریع به حالت عادی بر میگردند.

بچه میگوها ضعیف شده وبعضی از آنها می میرند.

شوری و دما %50 افزایش یابد

استفاده از PPM 100 فرمالین

مشاهدات میکروسکوپی .در این قسمت حدود 20-10 بچه میگو در زیر میکروسکوپ مشاهده می شوند

وضعیت کلروماتوفور

کلروماتوفور قسمت زیر شکم بچه میکو سالم و به صورت یک خط سیاه باشد.

کلروماتوفور حالت رنگی به خود میگیرد.

 نسبت ماهیچه به روده

این نسبت در بند ششم بدن بایستی بالای 4 به 1 باشد

معمولا این نسبت زیر 4 به 1 است

روستروم

در قسمت بالایی، روستروم دارای 5 خار باشد

عدم وجود 5 خار در قسمت بالایی روستروم

وضعیت ماهیچه ها

کاملا توسعه یافته وتمیز باشد

دارای رنگدنه بیش از اندازه می باشد

هپاتو پانکراس ومحتوای روده

هپاتوپانکراس وروده پر باشد

هپاتوپانکراس کوچک وروده خالی

نکروز

عدو وجود لکه بر روی بدن واندامهای حرکتی و ماهیچه ها

وجود لکه های سیاه یا قهوه ای بر روی بدن

چسبندگی مواد زاید به بدن

پوست میگو تمیز وعاری از مواد چسبنده مثل انگل وغیره

پوست کثیف وحاوی مواد چسبنده مثل انگل و غیره

 مطالعه تاریخچه بچه میگو

کیفیت مولد

کیفیت مناسب واستفاده از مولد بزرگ

مولد کوچک و بیمار

کیفیت ناپلی

کیفیت مناسب

کیفیت ضعیف ناپلی

بیماری بچه میگو،مرگ ومیر و برگشت از بیماری

عدم وجود بیماری ومرگ ومیر در تانک

 وجود لومینوس باکتری وسایر پاتوژن ها در بچه میگو

نوع غذادهی

استفاده از غذای زنده مثل آرتمیا

عدم استفاده از غذای زنده به میزان کافی

مواد شیمیایی وآنتی بیوتیک

عدم استفاده ازاین مواد

استفاده از این مواد جهت کنترل بیماری

مدیریت بهداشت وبیماریهای میگو

پیشگفتار: این مقاله توسط کارشناس هندی جناب آقای براندرا کومار ساهو که تجارب ارزنده ای در امر پرورش میگو در ایران وهندوستان دارند برای مجتمع پرورش میگوی خلیج نایبند واقع در استان هرمزگان ،بندر مقام نوشته شده است. نامبرده با چندین سال فعالیت در مزارع پرورش میگو ی کشور ایران ضمن تسلط به زبان فارسی ، آشنایی کاملی به اقلیم و شرایط پرورش میگو در ایران پیدا کرده اند که یکی از صاحب نظران در این حرفه می باشد این مقاله توسط کارشناسان شرکت مذکور ترجمه گردیده است که در بخش اول توجه شمارا به مدیریت بیماری های میگو وروش های کنترل آن و دستور العمل مدیریت بهداشت وبیماریهای میگو و بیوسکیوریتی و استراتژی پیشگیری از بیماری جلب می نمایم در مباحث بعدی به سایر موارد در ارتباط با پرورش میگو خواهم پرداخت ادامه مطلب ...