میگو پروران

میگو پروران

در زمینه آبزی پروری و فعالیت های شیلاتی- وب نگار تخصصی علی کریمی
میگو پروران

میگو پروران

در زمینه آبزی پروری و فعالیت های شیلاتی- وب نگار تخصصی علی کریمی

برداشت میگو و مدیریت آن

برداشت میگو و مدیریت آن

برنامه ریزی برداشت میگو

برداشت میگو در زمان درست وسایز مناسب در اقتصادی کردن تولید میگو بسیار مهم واساسی می باشد. تهیه جدول سایزهای  مناسب میگو برای فروش می تواند در برنامه ریزی برای برداشت کمک زیادی نماید. بنابراین دقت در رسیدن به سایزهای اقتصادی در گونه های مختلف میگو از افزایش F.C.R وبه دنبال آن افزایش هزینه تولید کمک زیادی می کند.در ایران اغلب شرایط آب وهوایی نقش مهمی در برداشت دارد.در آذر ماه دمای آب به پایین تر از دمای اپتیمم رشد می رسد که برای پرورش میگو مناسب نیست .در طول این دوره میگو خوب رشد نکرده و احتمال افزایش پوست اندازی در صورتی که دما به 11 درجه سانتی گراد ویا کمتر برسد، وجود دارد.  بنابراین بهتر است قبل از رسیدن به این دوره سرما برداشت تمام شود. ترتیب برداشت استخرها بر اساس مقدار بیومس ،سایز میگو وکیفیت آب استخر مشخص می شود.

به نظر می رسد باتوجه به وضعیت موجود در بازار فروش، بهترین سایز برای برداشت سایزهای 60-51 و70-61 می باشد که در این سایزها میزان F.C.R نیز کمتر می شود.

عواملی که قبل از برداشت بایستی به آن دقت شود عبارتند از:

·                                                     کنترل سایز میگوها با شمارش تعداد میگو در یک کیلوگرم میگو.

·                                                     کنترل ومشخص کردن دوره مصرف دارو هایی مثل آنتی بیوتیک وسایر مواد شیمیایی مورد استفاده در استخرها.

·                                                     ارسال نمونه برای تشخیص پس مانده آنتی بیوتیکها ومواد شیمیایی مورد استفاده.

·                                                     اطلاع از قیمت فروش میگو.

·                                                     برنامه ریزی دقیق برای برداشت.

نکته: دوره بعد از مصرف دارو یعنی مدت زمانی که لازم است تا اثرات داروهایی مثل آنتی بیوتیک از بدن جاندار خارج شود.

·                                                     کنترل پوست اندازی میگو. پوست اندازی میگو معمولا برای رشد یا تحت تاثیر استرس شدید اتفاق می افتد. اگر میگو در زمان پوست اندازی صید شود مقدار میگوی با پوسته نرم زیاد شده وبر کیفیت عمل آوری میگو تاثیر منفی خواهد گذاشت.

·                                                     کنترل وزن میگو یک هفته قبل از بیومتری برای مشخص شدن سایز میگو. به نظر می رسد برای میگوی اندیکوس وزن بین 15تا17 گرم وبرای وانامی بین 18تا21 گرم برای برداشت مناسب باشد.

·                                                     قبل از برداشت وبعد از غذادهی یک نمونه گیری انجام شود تا درصد نرمی پوسته مشخص گردد.اگر مقدار نرمی پوسته بالای %5 باشد بایستی برداشت 3تا4 روز عقب بیافتد.

برای آماده سازی استخر برای برداشت از آهک کشاورزی به میزان بین 70 تا100 کیلوگرم در هکتاراز سه روز قبل از برداشت در دومرحله استفاده می شود تا به سفت شدن پوسته میگو کمک کند. همچنین بین 24 تا48 ساعت قبل برداشت غذادهی قطع و تعویض آب وآبگیری نیز انجام نشود.

زمان برداشت

بهترین موقع برای شروع  برداشت  ساعت 4 بعد ازظهر است وسعی شود تا 2 بامداد تمام شود.سعی شود برداشت تا قبل از ساعت 5 صبح تمام شود چون احتمال بروز کمبود اکسیژن وجود دارد. در موقع برداشت به ساعت ورود کامیون حامل یخ برای میگو توجه شود ،چون قبل از شروع برداشت بایستی ارتفاع آب استخر کاهش یابد و هر گونه تاخیر در رسیدن کامیون ممکن است باعث کمبود اکسیژن و پوست اندازی شود.

پروسه برداشت

·                                                     تمام اسباب وادوات مورد نیاز صید آماده باشد.

·                                                     آب با %2 کلر جهت شستشو مهیا شود.

·                                                     آب با دمای 5 درجه جهت کشتن میگو آماده شود. دمای این آب با استفاده از یخ در طول برداشت ثابت نگه داشته می شود.

·                                                     یک براین تانک نیز برای متا بی سولفیت سدیم در نظر گرفته می شود. که میزان  استفاده از این ماده توسط عمل آور مشخص می شود.

·                                                     توری کیسه ای مخصوص برداشت نصب وتخته های خروجی برداشته و برداشت شروع می شود.

·                                                     میگو های صید شده بعد از عمل آوری اولیه در مزرعه با پوشش یخ ودر سبد های 20 تا25 کیلویی بارگیری وبه کارخانه عمل آوری منتقل می شود.   

نحوه برداشت وعمل آوری اولیه در مزرعه

·                                                     وضعیت پوسته میگو بررسی شود.

·                                                     وسایل مورد نیاز صید مثل یخ ،کامیون،روشنایی،سبد ،توری برداشت وغیره کنترل شود.

·                                                     تمام وسایل  قبل از شروع برداشت در جاهای خود مستقر شود تا از بروز استرس  به کارکنان در حین برداشت جلوگیری شود .

·                                                     توری برداشت در خروجی نصب واز سالم بودن آن اطمینان حاصل شود.

·                                                     در حین شروع برداشت  هر 2 تا 3 دقیقه یکبار توری برداشت تخلیه ومیگو جهت عمل آوری به محل عمل آوری منتقل شود.

·                                                     بعد از کشتن میگو ، به براین تانک حاوی متابی سولفیت سدیم (7 الی 8 درصد) منتقل و به مدت 5 تا 7 دقیقه در این محلول نگهداری شود.

·                                                     میگو وزن شده و در سبدهای 20 الی 25 کیلویی ریخته می شود. در هنگام ریختن میگو در این سبد ها باید در زیر و روی میگوها از پوشش یخ  استفاده شده تا میگو سرد نگه داشته شود.

·                                                     بعد از تکمیل ،کامیون به سمت کارخانه عمل آوری حرکت کند.