میگو پروران

میگو پروران

در زمینه آبزی پروری و فعالیت های شیلاتی- وب نگار تخصصی علی کریمی
میگو پروران

میگو پروران

در زمینه آبزی پروری و فعالیت های شیلاتی- وب نگار تخصصی علی کریمی

آماده‌سازی استخرپرورش میگو

آماده‌سازی استخر

آماده‌سازی استخر یکی از جنبه‌های مهم پرورش میگو است. غذا، کود، پلانکتون، ضایعات میگو و رسوبات از دوره تولید قبلی بارآلی کف استخر را می‌سازند بنابراین خیلی ضروری است که کف استخر را به اندازه کافی تمیز و سالم نگه داریم. شیب مناسب کف و دایکها برای انتقال بیوماس میگو مهم است.در سیستم پرورشی در استخرهای خاکی، خاک کف اغلب باعث افزایش باروری اولیه در استخر می‌شود بنابراین تولید میگو بیشتر خواهد شد. ارگانیسم‌های طبیعی یکی از مهمترین منابع غذایی در استخر هستند. آنها غنی از پروتئین، ویتامین و مواد معدنی و دیگر عناصر ضروری برای رشد است که غذای مصنوعی به تنهایی نمی‌تواند کامل باشد. به هر حال تولید میگو در استخر همچنین بوسیله خرابی کیفیت آب، مدیریت نامناسب استخر یا حضور شکارچیان در استخر تحت تأثیر واقع می‌شود. بنابراین آماده‌سازی استخر، اولین قدم به سوی تولید بهتر میگو است. در سیستم پرورشی نیمه متراکم همیشه توصیه می‌شود برای حفظ تولید طبیعی فیتوپلانکتونی طی دوره پرورش استخرها آماده‌سازی شوند. در هرمزگان و مزارع پرورشی تیاب بعد از دوره پرورش قبلی استخرها برای خشک شدن با نور خورشید به آیش گذاشته می‌شوند. اگر  بعد از برداشت  استخرها شستشو داده نشوددارای  خاک سیاه بوده  و خشک و اکسیده میشود .در تعدادی از مزارع کانال زهکش بالاست یا هم سطح با کف استخر و زمانیکه خروجی باز می‌شود آب وارد استخر می‌شود و تبدیل به بستری از نمک می‌گردد. بعضی از استخرها نیز ماهی و شکارچیان دیگر دارند. توصیه می‌شود نمک کف استخر با بیل جمع‌آوری و چندین بار شستشو داده شود. همچنین پیشنهاد       می‌شود کلرین با دوز ppm15-10 برای کشتن ماهی و شکارچیان دیگر استفاده شود.

بهبود کیفیت آب و ذخیره‌سازی:

در پرورش میگو کیفیت آب به جنبه‌های میکروبیولوژیکی، شیمیایی و فیزیکی آب بر می‌گردد و بهبود پارامترها برای رشد و بقای میگو نیاز است.

فیلتراسیون:

در برخی مزارع  فیلتر نمودن آب واقعاً ضعیف انجام می‌شود. در خیلی از مزارع مشاهده شده است که یا محفظه فیلتر کوچک است یا فیلتر وجود ندارد و در ورودی استخرها جایگاهی برای گذاشتن تور فیلتر وجود ندارد.در سالهای قبل تنها فیلترهای با چشمه mm1 استفاده می‌شده است که فیلتر با چشمه mm1 می‌تواند تنها جلوی ورود ماهیان بزرگ و میگوهای بزرگ را بگیرد اما نه لارو یا تخم ماهی و میگو را، بنابراین توصیه می‌شود به همه پرورش‌دهندگان تا از ورود ماهی یا میگوهای وحشی یا شکارچیان دیگر طی دوره پرورش جلوگیری شود. آنها بایستی تور 500 میکرونی استفاده کنند و پس از آن 300 میکرون در ورودی همه استخرها. توصیه می‌شود حداقل یک تور mm5/0 یا با چشمه 500میکرونی یا در کانال آبرسان یا در ورودی استخرها استفاده نمایند.بدلیل گل‌آلودگی آب و مقدار زیاد ذرات معلق در آب، خیلی از پرورش‌دهندگان برای استفاده از توری 5/0 میلیمتری مقاومت می‌کنند و تنها تعداد کمی از پرورش دهندگان حدود 20% از توری 5/0 میلیمتری با شستشوی مناسب استفاده می‌کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد