میگو پروران

میگو پروران

در زمینه آبزی پروری و فعالیت های شیلاتی- وب نگار تخصصی علی کریمی
میگو پروران

میگو پروران

در زمینه آبزی پروری و فعالیت های شیلاتی- وب نگار تخصصی علی کریمی

انتخاب بچه میگو

کیفیت پست‌لارو میگو

میزان رشد و بقای میگو در استخرهای پرواری اغلب بستگی دارد به کیفیت پست‌لارو. کیفیت بد پست‌لارو همیشه نتیجه بدی دارد. کیفیت بد پست‌لارو و هم‌سایز نبودن پست‌لارو باعث رشد کند درمقایسه با پست لارو خوب در همان دوره پرورشی می‌گردد. تجربیات چندین سال نشان داده است که پست‌لارو خوب غالباً از مولدین وحشی یا اولین لارو‌گیری بعد از قطع پایه چشمی بدست می‌آید. قبل از سفارش پست لارو باید آن را در هچری مشاهده کرد تا اطمینان از کیفیت پست‌لارو حاصل گردد. به نظر می‌رسد در شرایط اقلیمی این منطقه پرورش‌دهندگان می‌توانند استخرهایشان را برای ذخیره‌سازی از 25 اردیبهشت آماده‌سازی نمایند و ذخیره‌سازی می‌تواند تا 20 تیر انجام شود. بنابراین هچری‌های میگو می‌توانند تولیدشان را از فروردین شروع کنند. همچنین بایستی همکاری خوبی بین مراکز تکثیر و پرورش‌دهندگان میگو برای تولید لارو، حمل و ذخیره‌سازی لارو وجود داشته باشد. در حالیکه مشاهده شده گاهی مراکز آماده تحویل لارو هستند اما پرورش‌دهندگان آمادگی لازم را ندارند و گاهی اوقات پرورش‌دهندگان آماده ذخیره‌سازی هستند اما لارو در مراکز تکثیر وجود ندارد یا به دلیل وجود مشکلاتی نمی‌توانند لارو، تولید و تحویل مزرعه‌دار دهند.

کیفیت خوب پست‌لارو

کیفیت خوب پست‌لارو می‌تواند از روی ظاهر که در زیر اشاره شده است تشخیص داد :

1-    پست‌لارو بایستی بالاتر از pl12 باشد و سایز بایست بالاتر از mm10با 5 دندانه روی سطح بالایی روستروم

2-    لارو بایستی فعال باشد، هم‌شکل و هم‌سایز و همرنگ

3-    پوسته بایست صاف و تمیز و عاری از هرگونه جلبک یا پروتو زوآیی باشد.

4-  پست‌لارو خوب به طور فعال شنا می‌کند زمانیکه در یک تشت ریخته شود ممکن است همیشه در حال حرکت نباشند اما به ضربه‌ای که به کناره تشت وارد میشود عکس العمل نشان می‌دهند.

5-    روستروم و ضمائم بایستی کامل شود و شکل آنها طبیعی باشد.

6-  پست لارو سالم بایستی فعالانه تغذیه نماید و قطعات گوارشی پر باشد مگر اینکه غذایی قابل دسترس برای لارو نباشد یا بعد از حمل و نقل طولانی باشد.

7-    نسبت ماهیچه به روده در ششمین بخش شکمی باید 1: 5/3 و بالاتر باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد