میگو پروران

میگو پروران

در زمینه آبزی پروری و فعالیت های شیلاتی- وب نگار تخصصی علی کریمی
میگو پروران

میگو پروران

در زمینه آبزی پروری و فعالیت های شیلاتی- وب نگار تخصصی علی کریمی

مدیریت روزانه استخرهای پرور ش میگو

مدیریت روزانه استخرها

مدیر مزرعه، تکنسین مزرعه

خیلی از مزارع مدیر مزرعه یا تکنسین قابل دسترس در مزارع ندارند و نه پرورش دهنده‌ای در مزرعه می‌ماند. ضروری است حداقل یک نفر تکنسین مسئول در مزرعه برای چک کردن سینی‌های غذادهی، مدیریت تغذیه و ثبت میزان غذا، اندازه‌گیری و ثبت پارامترهای آب و امور جاری استخرها قابل دسترس باشد. در پرورش میگو کارگران  برای تغذیه میگو، راه اندازی پمپ ها و تعویض آب و در طول دوره پرورش 5-4 ماهه فعالیت می‌کنند، در چنین وضعیتی کارگران، بیولوژی میگو و فعالیتهای آن را می‌دانند و هر روز با آن درگیر هستند. توصیه می‌شود  کارگران حداقل برای یک دوره پرورش ثابت باشند.

ابزارها و ثبت پارامترهای آب

 توصیه می‌شود حداقل شفافیت و دمای آب، pH، شوری و رنگ آب بصورت روزانه اندازه‌گیری و در یک دفترچه مخصوص ثبت شود. به ندرت پرورش‌دهنده‌ای این سیستم را دنبال می‌کند. یک سشی دیسک، دماسنج و شوری سنج هزینه بالایی ندارد.

·        در سایت تیاب مزارع خیلی کمی عمق آب بالای 150 سانتیمتر دارند.

·    تعدادی از استخرها شیب دایکهای آن خوب نیست و تعویض آب ضعیف است در نتیجه لب لب دارند، 80% استخرها بلوم پلانکتونی خوبی دارند.

·        در تعداد کمی استخر، جلبک سبزآبی مشاهد شد و با افزایش تعویض آب و آهک پاشی کنترل گردید.

·    در استخرهای با جلبک سبزآبی (اسیلاتوریا) رشد کند میگو مشاهده شده است. جلبک سبزآبی اسیلاتوریا عمده مشکل در این استان است. این جلبک تولید سم می‌نماید و اگر کنترل نشود و میگو با این بلوم رها شود به مدت طولانی، این جلبک را مصرف نموده و روده میگو عفونی می‌شود.

·        این مشکل نه تنها بر رشد میگو تأثیر می‌گذارد بلکه باعث مرگ و میر به شیوه کند می‌گردد.

روز پرورش

مقدار تعویض آب

نوع تعویض آب

15-1

بدون تعویض آب، تنها استخرها 5سانتی متردر هر روز پر می شوند.

تنها عمق آب و بلوم پلانکتونی حفظ می شود. تعویض آبی صورت نمی گیرد برای اجتناب از شکست پلانکتونی

40-15

20-10 سانتیمتر تعویض آب از کف در هر صبح و در هر روز انجام می شود. عمل تعویض آب در هر 4-3 روز یکبار تکرار می شود.

اوایل صبح عمق آب کاهش می یابد و طی روز پر می شود. برای استخرهای با شفافیت بالا آهک کشاورزی (CaCO3) به مقدار 70-50 کیلوگرم در هکتار قبل از پر کردن استخر استفاده می شود.

60-40

میگوهای بالای 2گرم رسیدند تور خروجی تعویض و با چشمه 5 میلیمتر جایگزین می شود و 20 تا 30 سانتیمتر تعویض آب از کف در صبح زود صورت می گیرد و طی روز استخر پر می شود و هر 4-3 روز یکبار تعویض آب تکرار می گردد.

عمق آب در صبح زود کاهش داده می شود و طی روز تا آخر شب پر می شود. برای استخرهای دارای شفافیت بالا آهک کشاورزی به مقدار 70-50 کیلوگرم در هکتار قبل از پر کردن آب استخر اضافه می شود. برای استخرهای دارای خاک سیاه و لب لب 40-30 کیلوگرم در هکتار اکسید کلسیم (CaO) تنها در کناره دایکها استفاده می شود.

90-60

40-30 سانتیمتر تعویض آب از کف هر 4-3 روز یکبار استخرها با بلوم پلانکتونی بالا توصیه می شود. آب کاهش داده نشود در روز یا شب. تعویض آب تنها بوسیله مد انجام شود. این برای اجتناب از بلوم بیش از حد و کمبود اکسیژن در شب است.

طی شب گرم و مرطوب توصیه می شود تعویض آب از طریق مد به مدت 4-2 ساعت در همه استخرها انجام شود و از مد شب کاملاً استفاده شود و  ظرفیت کامل پمپ آب به کار گرفته شود.

120-90

توصیه می شود 40-30 سانتیمتر یک روز درمیان تعویض آب صورت پذیرد.

تعویض آب در شب بوسیله مد در 4-2 ساعت در همه استخرها استفاد شود برای جلوگیری کمبود اکسیژن ظرفیت کامل پمپ برای تعویض آب به کار گرفته شود.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد