میگو پروران

میگو پروران

در زمینه آبزی پروری و فعالیت های شیلاتی- وب نگار تخصصی علی کریمی
میگو پروران

میگو پروران

در زمینه آبزی پروری و فعالیت های شیلاتی- وب نگار تخصصی علی کریمی

شیلات از تولید و پرورش جلبک دریایی در استان هرمزگان حمایت میکند

شیلات از تولید و پرورش جلبک دریایی در استان هرمزگان حمایت میکند .

بندرعباس- معاون آبزی پروری اداره کل شیلات هرمزگان با اشاره به وجود شرایط مناسب گفت: از کارآفرینان و متقاضیان سرمایه گذاری در خصوص تولید و پرورش جلبک دریایی در آبهای این استان حمایت می شود

مهندس علی کریمی چهارشنبه در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایرنا، از جمله این حمایت ها به اعطای دانش فنی و کارشناسی رایگان و معرفی آنان به بانکها برای دریافت تسهیلات ارزان قیمت اشاره کرد.
وی اضافه کرد:نتایج مثبت یک طرح تحقیقاتی که به صورت پایلوت در کانال تامین آب مزارع پرورش میگو ی این استان در روستای تیاب میناب انجام شد نشان می دهد که هرمزگان در زمینه پرورش جلبک دریایی به ویژه نوع گراسیلاریا لانگیسما شرایط مناسب و خوبی دارد.
وی اضافه کرد: دراین تحقیقات که از تجارب کشورهای برتر تولید کننده جلبک مانند ژاپن، هند و ایتالیا نیز استفاده شده نشان می دهد که کیفیت مواد استحصالی از جلبک های سواحل جنوبی ایران با محوریت هرمزگان برتر از دیگر نقاط است.
این مقام مسوول ادامه داد: هرچند فرصت های بسیار مناسبی در بخش شیلات برای سرمایه گذاران وجود دارد اما با توجه به سود دهی بالا و وجود بازارهای صادراتی تولید جلبک از مزیت های بیشتری برخوردار است.
مهندس کریمی بهترین زمان مناسب برای پرورش جلبک در آبهای این استان را نیمه دوم آذرماه تا نیمه فروردین ماه ( چهار ماه) عنوان کرد و گفت: طی این مدت، با هر دوره پرورش به مدت چهل تا ۴۵روز می‌توان چهار بار جلبک تولید کرد.
به گفته وی،ازهر چهارکیلوگرم جلبک تر می‌توان یک کیلوگرم جلبک خشک و از هر ۱۰ کیلوگرم جلبک ترنیز می‌توان یک کیلوگرم آگار که در صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی کاربرد و متقاضیان فراوانی دارد برداشت کرد.
به گفته این مقام مسوول در اداره کل شیلات هرمزگان، از هر هکتار مزرعه و یا کانال پرورش می توان طی یک دوره ۴۵ روزه نزدیک به ۲۰ تن جلبک دریایی تر، تولید و برداشت کرد.
آگار یا ژلوز نوعی پلی ساکارید است که در آب گرم به نسبت ۱ تا ۲% به ژلاتین تبدیل می شود و در نساجی ، کنسرو سازی، لاستیک سازی ، شیرینی سازی، تهیه میوه، شربت، داروسازی و لوازم آرایشی ، کاربرد دارد.
تهیه محیط کشت و خالص سازی انواع میکرو ارگانسیم ها، الکتروفروز، کروماتوگرافی برای تولید حشره کش ها، پایدار کننده، محلول های کلسترولی، پرورش گل و همچنین پوشش دار کردن کاغذ از دیگر کاربرداهای آن است.
مهندس کریمی با اشاره به کاربرد وسیع جلبکها در زمینه کشاورزی، تصفیه آب، تامین علوفه و مکمل غذایی دام، طیورو آبزیان ادامه داد: امروزه در کشورهای صنعتی ازجلبکها در صنایع غذایی، بهداشتی و دارویی در سطح وسیعی استفاده می‌شود.
در منابع مطالعاتی آمده است: جلبک ها از جمله موجودات مهم دریایی هستند که به صورت مستقیم و غیر مستقیم در تغذیه انسان وتولید مواد شیمیایی مختلف به کار می روند طوریکه بخش عمده ای از در آمد حاصل از بیوتکنولوژی دریایی به این موجودات اختصاص دارد.
امروزه بهره برداری از جلبک ها در ابعاد صنعتی ، کشاورزی ، دارویی و غذایی بسیار گسترش یافته و فن آوری مدرن برای تولید و بهره برداری از آنهادر کشورهای صنعتی و پیشرفته جهان مورد استفاده قرار می گیرد.
جلبک ها دارای انواع اسیدهای چرب ، آمینواسیدها ، پروتئین ها، پلی ساکاریدها، مونوساکاریدها، مواد معدنی و ویتامین ها هستند که کاربرد وسیعی در کشاورزی پژوهش های زیستی، تصفیه آب ، تامین علوفه، مکمل های غذایی دام، طیور و آبزیان و همچنین تامین سلامت انسان دارند. ک/۳
خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران ( ایرنا)

۵۱۲/ ۱۵۳۹

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد