میگو پروران

میگو پروران

در زمینه آبزی پروری و فعالیت های شیلاتی- وب نگار تخصصی علی کریمی
میگو پروران

میگو پروران

در زمینه آبزی پروری و فعالیت های شیلاتی- وب نگار تخصصی علی کریمی

تخم‌ریزی کرکودیل‌های تایلندی در جزیره هنگام

تخم‌ریزی  کرکودیل‌های تایلندی در جزیره هنگام
خبرگزاری فارس از بندرعباس، جای جای هرمزگان بنابر ظرفیت‌های مناسب و دسترسی به ساحل و دریا محلی مناسب برای پرورش آبزیان و دوزیستان و سایر موجودات و جانوران مفید سازگار با محیط دریایی و ساحلی است.
طی سال‌های اخیر در این باب تحقیقات و پژوهش‌های متعددی از طرف جوانان و کارشناسان این استان از کشت جلبک‌های دریایی گرفته تا پرورش انواع گونه‌های دریایی ارائه و یا اجرایی شده که بعضا در نوع خود منحصربه‌فرد است.
تاکنون پژوهشکده‌هایی همانند پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان که عهده‌دار کار بر روی گونه‌های جانوری دو دریای یاد شده هستند، فعالیت‌های متعددی را در این باب و حتی پرروش آزمایشگاهی برخی از گونه‌ها داشته‌اند.
پرورش کرکودیل و گونه‌های مشابه نیز در سال‌های اخیر مورد تاکید سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان در این راستا بوده است.
همواره محیط جزایری همانند قشم و هنگام برای این امر پیشنهاد و مناسب ارزیابی شده است


مزرعه کرکودیل‌ قشم
پرورش کرکودیل علاوه بر استفاده‌های پروتئینی، دارویی و تزیینی، در جنوب کشور می‌تواند اهرمی مناسب در راستای جذب گردشگر نیز به شمار آید، همانطور که طی ماه‌های گذشته سایت راه‌اندازی شده توسط یک خانواده خوش ذوق ایرانی در جزیره هنگام، پذیرای گردشگران زیادی بوده است.
مزرعه نوپک در جزیره هنگام (مجاور جزیره قشم) که به امر کرکودیل توسط بخش خصوصی اختصاص داده شده است، تجربه‌ای نو است که گویا طی روزهای اخیر علی‌رغم وارداتی بودن گونه کرکودیل مورد نظر از تایلند برای پرورش در این مزرعه این جانوران تخم‌ریزی کرده‌اند که این خبر در نوع خود بسیار قابل توجه است.
این مزرعه به عنوان نخستین مزرعه پرورش کروکودیل از سال 89 فعالیت خود را در جزیره هنگام آغاز کرده است و تاکنون با موفقیت تمامی مراحل طرح خود را پیش برده است

اهمیت این خبر آنجا بیشتر مشخص می‌شود که جانورشناسان، معتقدند طبق استاندارهای جهانی کروکودیل‌های مولد پس از جابجایی از محیط اصلی زندگی خود تا دو سال به دلیل وارد آمدن استرس‌ها و تغیر محیط موفق به تخم‌گذاری نمی‌شوند.
اما آنگونه که اشاره شد مراقبت مناسب از این گونه‌های جانوری در هنگام، سبب شده است با گذشت یک سال از ورود کرکودیل‌ها به جزیره، آنها در این فصل از سال تخم ریزی کنند که این امر می‌تواند علاوه بر نشان دادن برخورداری اداره کنند‌گان مزرعه مذکور از دانش لازم، بیش از پیش گویای وجود محیط مناسب در قشم و سواحل هرمزگان برای توسعه پرورش کرکودیل نیز باشد. که چرخه پرورش کرکودیل شامل تخم‌گذاری، پرورش، تولید محصول و سرانجام مولدسازی (کرکودیل‌هایی که بتوانند امر باروری را انجام دهند)، است.
مژگان روستایی مدیر عامل مزرعه نوپک قشم در همین راستا با بیان اینکه در حال حاضر در این مزرعه 28 سر تمساح وجود دارد و از ماه‌های قبل به کشور وارد شده‌اند، گفت: در حال حاضر تمساح‌ها حدود 40 تخم گذاشته‌اند که این امر جای خرسندی دارد چراکه ما در این مزرعه نشان دادیم که کشور می‌تواند به این سمت حرکت کند

به گفته وی، تخم‌های مشاهده شده در مزرعه مربوط به دو کرکودیل یکی مولد وارداتی از کشور تایلند و دیگری کرکودیلی پیش مولد است.
روستایی، تخم گذاری‌ کرکودیل‌ها در محیطی پرورشی در ایران را امری نادر خواند و پیش‌بینی کرد با تجربه حاصله روند مزرعه مذکور در ماه‌های آینده روندی رو به رشد و قابل قبول باشد.
مدیر عامل مزرعه نوپک که خود به طور مستقیم در پرورش کرکودیل‌ها دخالت دارد، گفت: در حالی شاهد تخم گذاری کرکودیل‌ها هستیم که از بزرگترین گونه از این موجودات در ایران نیز با طول سه متر و وزن 300 کیلوگرم نگه‌داری می‌کنیم.
وی ادامه داد: در کنار توجه به پرورش و نگه‌داری از کرکودیل‌های مولد، در این مزرعه در تجربه‌ای نو، هفت سر کرکودیل نیز به امر فرآوری اختصاص یافت، که مراحل دریافت و استحصال چرم دباغی از آنها در ایران موفقیت آمیز بوده است.
روستایی گفت: در حال حاضر از آنجایی که تخمین زده می‌شود، بچه کرکودیل‌ها تا دو ماه آینده از تخم خارج شوند، تمام تمرکز خود را صرف گذراندن این دوره می‌‌کنیم

توسعه پرورش کرکودیل‌ در ایران و به ویژه ساحل جنوبی کشور و هرمزگان، علاوه بر ارزآوری قابل توجه و جذب گردشگر می‌تواند اشتغال‌زایی مناسبی را نیز داشته باشد، به نحوی که برای نگه‌داری از هر 30 کرکودیل در مزارع به 15 نفر نیاز است


به نقل از iranaqua.ir

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد