میگو پروران

میگو پروران

در زمینه آبزی پروری و فعالیت های شیلاتی- وب نگار تخصصی علی کریمی
میگو پروران

میگو پروران

در زمینه آبزی پروری و فعالیت های شیلاتی- وب نگار تخصصی علی کریمی

صید میگو در قشم

صید میگو قشم با پایان یافتن فصل صید میگو در استان هرمزگان این تصاویر به نقل سایت ..iranaqua. درج میگردد . 

 

 


پرورش میگو در استان گلستان

 فرصتی برایم دست داد تا  برای استفاده  از تجربیات همکارانمان در اداره کل شیلات استان گلستان بازدیدی از پتانسیل های آبزی پروری این استان بویژه توسعه پرور ش میگوداشته   باشیم  و مهمان این عزیزان بودیم . سخت کوشی و تلاش مجدانه آقای مهندس پاسندی مدیر کل محترم شیلات گلستان که قبلا"تجربه و  سابقه پست معاونت آبزی پروری را در این استان داشتند  در بهره برداری و توسعه سایت

گمیشان ستودنی است  که توانستند با تلاش خودشان و استفاده از فرصت و  موقعیت خاص و شرایط اقلیمی منطقه  این باور را در ذهن مقامات عالی استان  بارور  سازند که در شمال کشور و آب دریای خزرهم میتوان میگو پرورش داد و به تولید آبزی و اشتغال کمک کرد وعلی رغم اینکه میگو در ذهن مقامات استان ممکن است از اولویت های کاری نباشد  در خشکسالی مالی توانستند اعتبارات خوبی را جذب نمایند و برا ی کاهش تبعات زیست محیطی در حال احداث حوضچه 20 هکتاری ماند برای پساب کل سایت بودند..

مهندس علیمحمدی معاون آبزی پروری نیز که قاعدتا" کارشان توسعه قزل آلا و کپور و خاویاری و ماهیان زینتی و سایر آبزیان خاص منطقه باشد امروزه به عنوان مدافع  و توسعه دهنده پرورش میگو شناخته میشوند  که حاکی از جدیت و پشتکار ایشان است  که جزء  5 استان میگو پرور کشور شناخته شود

مدیریت و پیگری این دوستان و مزایای بسیار زیاد سایت گمیشان  همچون شوری ، دما ، بافت خاک ، آب دایمی  و غنی و وجود غذای زنده( کاهش ضریب تبدیل غذایی) ، نیروی کار ، امنیت منطقه  همه و همه دست به دست هم داده  تا  کاهش هزینه ساخت مزارع و کاهش هزینه تولید  داشته باشند . برخی از مزارع در عین سادگی طراحی و ساخت،  با این تفکر ورود کرده اند تا فرصت باقی است به تولید  اندیشیده شود  و بقول مهندس پاسندی "برای میگو کاخ نسازیم و از میگو کاخ بسازیم "

علاوه بر همه اینها نصب تابلو شهرک صنعتی شیلاتی درکنار جاده  شهرستان گمیشان و نصب تابلوراهنما در یکی از میادین و چهار راههای   این شهر که مسافرین را  به سمت سایت پرورش میگوی گمیشان هدایت میکرد برایم جالب توجه بود .


بیماری EMS در پرورش میگو

 

دو خبر در خصوص بیماری EMS  به نقل از وب سایت آبزیستان http://abzistan.persianblog.ir/

-          تاخیر در برداشت میگو

صادرکنندگان میگو در ویتنام ،با مشکل جدیدی مواجه شده اند.پرورش دهندگان میگوهای خود را در استخرها نگاه داشته اند تا قیمت ها از این هم که هست، بالاتر رود و حالا کارخانه های فرآوری،به همین دلیل و نیز بروز بیماری مرگ زودرس(EMS) با کاهش جدی میگوی خام برای فرآوری روبرو بوده و این امر سبب شده صادرکنندگان قادر به تأمین سفارشات و تعهدات خود تا پایان سال نباشند.

در استان Vinh،یکی از بزرگترین مراکز پرورش میگو در دلتای مکونگ ویتنام،27000پرورش دهنده مالک 26000هکتار اراضی پرورش میگو هستند که امسال در حدود 25 درصد از محصول آنها به دلیل ابتلا به بیماری EMS تلف شد.

استان Ca Mau بزرگترین قطب پرورش میگوی دلتای مکونگ نیز،از 267000 هکتارسطح ذخیره سازی شده میگو تنها 100 هزار تن، معادل 78 درصد از محصول مورد انتظار، برداشت شده که باعث گردید قیمت میگوی مونودون در مزرعه ،از 8.08 دلار در سال 2012 به 11.4 دلار در ماه سپتامبر2013 افزایش پیدا کند.

بر اساس گزارش Shrimp News تا ماه سپتامبر 2013 ارزش صادرات میگو ویتنام به حدود 2 میلیارد دلار رسیده که سهم گونه وانامیاز این مقدار،با 80 درصد افزایش نسبت به سال گذشته،952 میلیون دلار  و ببری سیاه(مونودون) با 2.1 درصد افزایش ،928 میلیون دلار بوده است.

-          راهی جهت ایجاد تأخیر در بروز مرگ و میر ناشی از ابتلا به بیماری مرگ زودرس

بر اساس گزارش سایت خبری Shrimp news،گروهی از محققین دانشگاه مشهورKasetsart در تایلند موفق شده اند،راهی جهت ایجاد تأخیر در بروز مرگ و میر ناشی از ابتلا به بیماری مرگ زودرس(EMS) در میگوهای مبتلا بیابند.

این روش درمان مبتنی بر استفاده از مشتقات پلی فنل در غذاست که سبب کاهش بارباکتریایی موجود در دستگاه گوارش میگو شده و باعث میگردد این میگوها حداقل تا رسیدن به وزن 12.5 گرم(80 قطعه در هر کیلو)زنده بمانند.البته این راهکار میبایست در کنار مدیریت بهینه پرورش مورد استفاده قرار گیرد .

از سوی دیگر باید گفت ،هرچندحتی با استفاده از این روش نیز حاشیه سود پرورش دهندگان درگیر با این چالش تأمین نمی شود اما حداقل ضرر کمتری متوجه آنها خواهد شد.

 

تولید 363 میلیون قطعه بچه میگو در استان هرمزگان

 



دریانیوز:معاون آبزی پروری شیلات هرمزگان از تولید 363 میلیون قطعه بچه میگو با با پایان یافتن فصل تکثیر بچه میگو در استان هرمزگان خبر داد.


 


یکشنبه، 12 آبان 1392، 07:20   /   کد خبر: 21706   /   تعداد بازدید: 3





دریانیوز:معاون آبزی پروری شیلات هرمزگان از تولید 363 میلیون قطعه بچه میگو با با پایان یافتن فصل تکثیر بچه میگو در استان هرمزگان خبر داد. به گزارش روابط عمومی شیلات هرمزگان، مهندس علی کریمی با بیان اینکه فصل تکثیر بچه میگو در استان هرمزگان از اواخر اسفند ماه 91 آغاز شد و در 20 مهر 92 پایان یافته است اظهار داشت: تمامی بچه میگو های تکثیر یافته ازگونه وانامی است.وی افزود:این میزان تولید در 9مرکز تکثیر فعال در شهرستانهای جاسک ، سیریک ، میناب ، قشم و... تولید شده است. کریمی با اشاره به اینکه بیش از 89 درصد از بچه میگو های تولید شده در هزار و 415 هکنار از اراضی مزارع استان ذخیر سازی شده ات تصریح کرد: مابقی بچه میگوی تولیدی هرمزگان نیز به استانهای گلستان ، بوشهر و سیستان و بلوچستان ارسال شد. کریمی خاطر نشان کرد: تاکنون پرورش میگو در 114 مزرعه پرورش میگو در شهرستانهای میناب ، بندرلنگه ، پارسیان و جزیره هنگام در شهرستان قشم ادامه دارد وتاکنون بیش از 450 تن میگوی پرورشی از این مزارع برداشت و به بازار داخل و خارج عرضه شده است .