میگو پروران

میگو پروران

در زمینه آبزی پروری و فعالیت های شیلاتی- وب نگار تخصصی علی کریمی
میگو پروران

میگو پروران

در زمینه آبزی پروری و فعالیت های شیلاتی- وب نگار تخصصی علی کریمی

بیماری EMS در پرورش میگو

 

دو خبر در خصوص بیماری EMS  به نقل از وب سایت آبزیستان http://abzistan.persianblog.ir/

-          تاخیر در برداشت میگو

صادرکنندگان میگو در ویتنام ،با مشکل جدیدی مواجه شده اند.پرورش دهندگان میگوهای خود را در استخرها نگاه داشته اند تا قیمت ها از این هم که هست، بالاتر رود و حالا کارخانه های فرآوری،به همین دلیل و نیز بروز بیماری مرگ زودرس(EMS) با کاهش جدی میگوی خام برای فرآوری روبرو بوده و این امر سبب شده صادرکنندگان قادر به تأمین سفارشات و تعهدات خود تا پایان سال نباشند.

در استان Vinh،یکی از بزرگترین مراکز پرورش میگو در دلتای مکونگ ویتنام،27000پرورش دهنده مالک 26000هکتار اراضی پرورش میگو هستند که امسال در حدود 25 درصد از محصول آنها به دلیل ابتلا به بیماری EMS تلف شد.

استان Ca Mau بزرگترین قطب پرورش میگوی دلتای مکونگ نیز،از 267000 هکتارسطح ذخیره سازی شده میگو تنها 100 هزار تن، معادل 78 درصد از محصول مورد انتظار، برداشت شده که باعث گردید قیمت میگوی مونودون در مزرعه ،از 8.08 دلار در سال 2012 به 11.4 دلار در ماه سپتامبر2013 افزایش پیدا کند.

بر اساس گزارش Shrimp News تا ماه سپتامبر 2013 ارزش صادرات میگو ویتنام به حدود 2 میلیارد دلار رسیده که سهم گونه وانامیاز این مقدار،با 80 درصد افزایش نسبت به سال گذشته،952 میلیون دلار  و ببری سیاه(مونودون) با 2.1 درصد افزایش ،928 میلیون دلار بوده است.

-          راهی جهت ایجاد تأخیر در بروز مرگ و میر ناشی از ابتلا به بیماری مرگ زودرس

بر اساس گزارش سایت خبری Shrimp news،گروهی از محققین دانشگاه مشهورKasetsart در تایلند موفق شده اند،راهی جهت ایجاد تأخیر در بروز مرگ و میر ناشی از ابتلا به بیماری مرگ زودرس(EMS) در میگوهای مبتلا بیابند.

این روش درمان مبتنی بر استفاده از مشتقات پلی فنل در غذاست که سبب کاهش بارباکتریایی موجود در دستگاه گوارش میگو شده و باعث میگردد این میگوها حداقل تا رسیدن به وزن 12.5 گرم(80 قطعه در هر کیلو)زنده بمانند.البته این راهکار میبایست در کنار مدیریت بهینه پرورش مورد استفاده قرار گیرد .

از سوی دیگر باید گفت ،هرچندحتی با استفاده از این روش نیز حاشیه سود پرورش دهندگان درگیر با این چالش تأمین نمی شود اما حداقل ضرر کمتری متوجه آنها خواهد شد.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد