میگو پروران

میگو پروران

در زمینه آبزی پروری و فعالیت های شیلاتی- وب نگار تخصصی علی کریمی
میگو پروران

میگو پروران

در زمینه آبزی پروری و فعالیت های شیلاتی- وب نگار تخصصی علی کریمی

ذخیره سازی بچه میگو در استخرها ی پرورشی هرمزگان


ذخیره 25 میلیون قطعه بچه میگو در هرمزگان
 معاون آبزی پروری شیلات هرمزگان از ذخیره سازی بیش از 25 میلیون قطعه بچه میگو در سطح مزارع پرورش میگو این استان خبر داد.
 علی کریمی ظهر امروز در نشستی با اشاره به وضعیت مزارع پرورشی میگو با بیان اینکه ذخیره سازی بچه میگو از اواخر اسفند سال 92 در هرمزگان آغاز گشته است، اظهار داشت: این روند تا اواخر مرداد ماه ادامه دارد و تاکنون بالغ بر 25 میلیون و 360 هزار قطعه بچه میگو ذخیره سازی شده است که این میزان تا پایان فصل ذخیره سازی افزایش می‌یابد.
 وی افزود: این میزان ذخیره سازی در سه سایت تیاب شمالی، تیاب جنوبی و سایه خوش و در قالب 21 مزرعه محقق شد است.
معاون آبزی پروری شیلات هرمزگان در پایان پیش بینی کرد در سال جاری بیش از 500 میلیون قطعه بچه میگو در سطح مزارع استان ذخیره سازی و مزارع پرورش میگو بالغ بر 4 هزار و 600 تن در استان تولید میگو پرورشی داشته باشند
منبع : خبرگزاری فارس

روند تولید جهانی میگوی وانامی و مونودون

 

روند تولید جهانی میگوی وانامی و مونودون

  در سال 2011 مقدار 3.85 میلیون تن میگوی پرورشی در دنیا تولید شده است که 3میلیون تن از گونه پاسفید غربی ( وانامی) بوده که 78 در صد تولید جهانی را به خود اختصاص داده است و گونه مونودون یا ببری سیاه  نیز با سهم 22 درصدی و 850هزار تن در رتبه بعدی قرار دارد . ویتنام  دارای رتبه اول در تولید گونه مونودون بوده که در این کشور میزان 300000تن از این گونه تولید شده است . و بعد از آن کشورهای هند و اندونزی با تولید 187900تن و 126200تن به ترتیب در رتبه های بعدی قرار دارند

مقام اول تولید جهانی میگو به کشور چین اختصاص دارد . در این کشور طی سال مورد اشاره میزان 1.32میلیون تن میگو از گونه وانامی تولید شده است و تایلند و اکوادور در جایگاه دوم و سوم قرار دارند . و مقدار 511000 تن مربوط به تایلند و 260000تن  نیز سهم کشوراکوادور گزارش شده است .

جهانی شدن تولید گونه وانامی

اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان خوار و بار جهانی ( فائو) نشان میدهد که  در برخی از کشورها همانند هند، اندونزی و ویتنام به دلیل کاهش هزینه تولید و افزایش میزان محصول و کاهش قیمت ، گونه وانامی از محبوبیت برخوردار است .  و این عوامل باعث شده است تا در سالهای اخیر تولید این گونه افزایش یابد.

در صد تولید کشور چین و به عبارتی 1.326تن تولید این کشور مربوط به گونه وانامی است . و همچنین حدود 5 درصد تولید این کشور با میزان 60.7هزار تن به گونه منودون تعلق دارد .

تولید عمده کشور تایلند نیز به این گونه اختصاص دارد و 99.6 درصد ( تولید 511000تن) شامل میشود در حالیکه 2 تن ( 0.4) در صد از گونه مونودون تولید میشود.

طی سالهای اخیر تولید گونه وانامی در هند افزایش یافته است . در حالیکه تا 2001 هنوز بخش خیلی کوچکی  به پرورش گونه وانامی اختصاص داشت و دو سال بعد از این وقتی دولت هند با تولید صنعتی آن موافقت نمود جهش قابل ملاحظه ای  در توسعه این گونه بوجود آمد . آمار های فائو نشان میدهد که در سال 2011 از مجموع تولید 309.9 هزار تنی این کشور  39.4 در صد ( 122000تن )  را گونه وانامی تشکیل داده است .  دولت هند پرورش دهندگان میگو را تشویق نمود ه است   تا تولید این گونه را کاهش دهند.  و از اوریل 2013 برا ی نخستین بار  این کشور موفق شد مولدین عاری از بیماری خاص  را تولید نماید . این پروژه با همکاری مرکز آبزی پروری راجیو گاندی و تحقیقات اقیانوسی  وابسته به دانشگاه هاوایی انجام شده است .

 

پرورش گونه وانامی در کشور اندونزی از سال 2004 آغاز گردید   رشد سریعی داشت بطوریکه در سال 2011میزان تولید آن به 24600تن  رسید . و دو برابر تولید گونه مونودون بود در حالیکه میزان تولید گونه مونودون 126000تن گزارش شده است .  در حال حاضر اندونزی چهارمین تولید کننده گونه وانامی بعد از چین و تایلند و اکوادور است .

ویتنام نیز طی سالهای اخیر به پرورش گونه وانامی روی آورده است و از سال 2008 تولید ان رواج یافت . و تولید آن در سال 2011مقدار 187000تن   گزارش شده است که 38.4 در صد تولید کل  این کشور است . ولی هنوز  تولید عمده  و صادرات این کشور مربوط به گونه مونودون است