میگو پروران

میگو پروران

در زمینه آبزی پروری و فعالیت های شیلاتی- وب نگار تخصصی علی کریمی
میگو پروران

میگو پروران

در زمینه آبزی پروری و فعالیت های شیلاتی- وب نگار تخصصی علی کریمی

شادروان جهانگیر بهر بر


 

حتما" خیلی از مدیران مراکز تکثیر میگو و پرورش دهندگان  ایشان را به یاد داشته باشند که در اوایل فعالیت تجاری مراکز تکثر میگو و زمانی که گونه ایندیکوس تنها ترین گونه پرورشی ایران بود و زیستگاه آن آبهای شهرستان جاسک بود گروهی ایجاد شده بود تا مولد مراکز تکثیر  استانهای هرمزگان و بوشهر و خوزستان تامین شود این اکیپ پر تلاش ناخدایش شادروان مختار قنبری بود  و شادروان بهره بر آنقدر سخت کوش بود تا بتواند با چارتر هواپیما و کامیون مولد را به استانها برساند  و چه مدیریتی داشت  در همکاری با گروه به سرپرستی مهندس یاسایی . چندین سال بود وقتی که درگیر بیماری بود از این استان رفت دیگر ایشان را ندیدم . خدایش بیامرزد و روحش شاد

جهانگیر بهره بر رئیس اسبق اداره شیلات جاسک پس از سال ها مبارزه با بیماری صعب العلاج به معبود خویش پیوستشیلات ایران یکی از خدمتگزاران پرتلاش خود را از دست داد به گزارش روابط عمومی سازمان شیلات ایران جهانگیر بهره بر رئیس اداره شیلات جاسک پس از سال ها مبارزه با بیماری صعب العلاج به معبود خویش پیوست .

مرحوم جهانگیر بهره بر از محبوبیت خاصی در بین همکاران شیلاتی و مردم منطقه برخوردار بود و با سال ها تلاش و جهاد در زمینه آبزی پروری به ویژه پرورش میگو، صید و صیادی و صنایع شیلاتی یار و مددکار شاغلان حرف شیلاتی در این منطقه محروم بود.

مردم داری، امانتداری ، تسلط به دو زبان انگلیسی و اردو و گذراندن دوره های تخصصی دریایی در کشورهای اروپایی و ایالات متحده از وی خدمتگزاری مسلط به علوم و فنون دریایی و شیلاتی ساخته بود .

مرحوم بهره بر روز عید سعید غدیر ساعت 16 در بیمارستانی در تهران دعوت حق را لبیک گفت وی در هنگام فوت 65 سال داشت و از وی چهار فرزند دختر به جای مانده است .

در خرداد ماه سال جاری دکتر حسن صالحی معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران در جلسه معاونین و مدیران شیلات ایران طی مراسمی با اهدای لوح تقدیر با حضور ایشان از خدمات سی و چند ساله شادروان بهره بر قدردانی نمود.  درگذشت این یار پرتلاش شیلات ایران را تسلیت عرض نموده و آمرزش الهی برای مرحوم و صبر و شکیبایی برای کلیه بازماندگان به ویژه همسر و چهارفرزند را از خداوند متعال مسئلت می نمایم .

 

کاهش جهانی تولید میگوی پرورشی


 

 

 

 

جدول بالا را در وبلاگ http://abzistan.persianblog.ir/ دوست دانشمندم جناب آقای دکتر قوام پور دیدم  که وضعیت تولید جهانی میگو را نشان میدهد و حاکی از کاهش 19 تا 54 در صدی در کشورهای  مختلف  در سال 2013 است و در مجموع جهانی نیز 12 در صد کاهش تولید نشان داده شده است و از سوی دیگر کارشناسان تایلندی  که از کشورهای  رتبه اول در  تولید  جهانی است  در حد خوش بینانه پیش بینی میکنند که حتی در سال 2014 مقدار میگوی پرورشی  در این کشور به 000 200تن  هم نرسد .

   . در نیمه اول سال  82.050 تن میگو تولید شده است که 38 در صد نسبت به مدت مشابه سال 2013 کاهش نشان میدهد .که خوش بین هستند تا پایان سال این رقم به 200000تن برسد . در حالیکه این کشور در سال 2010 رکورد تولید 640000تن را به خود اختصاص داده بود در صورتیکه که به تولید پیش بینی شده سال 2014 دست یابد بالای 71  در صد کاهش تولید خواهد داشت .

سایز کوچک میگو در حد 100 و 120 قطعه در کیلو و درگیر بودن با بیماری لکه سفید ، مدفوع سفید و EMS  از جمله عواملی است که تولید این کشور را با کاهش مواجه ساخته است . همچنین  به طور متوسط، اندازه میگو برداشت شده  بین 100 و 120 تعداد در هر کیلوگرم  است که بسیار کوچک هستند. و این اندازه های کوچک باعث  پایین آوردن مقدار تناژ میشود . پرورش دهندگان میگو در تایلند پس از بروز بیماری EMS با کاهش تعداد  استخر ذخیره سازی شده ،  برداشت زود هنگام برای به حداقل رساندن خطر، فروش میگو با سایز کوچکتر و  کاهش ظرفیت واحدها ی فرآوری  مواجه شده اند .  و برای مقابله با این مشکل  در این اندیشه هستند تا با استفاده از گوشت میگو محصولات با ارز ش افزوده  که متشکل از 60 در صد گوشت میگو است تولید نمایند و در حال توسعه محصولات جدید در هر روز هستند .
این کاهش  تولید موجب شد تا  این کشور بازار خود را در ایالات متحده آمریکا از دست بدهد در حالیکه در سال 2012 سهم 21 در صدی داشت به  10 در صد در سال 2013 کاهش یافت

همچنین کارشناسان اظهار میدارند که در تایلند  شرایط  نامطلوب هوایی  مانند دوره های طولانی  آب و هوای گرم و کمی باران ،  اثر منفی بر تولید داشته است. و  عدم ورود آب شیرین به استخرها و افزایش سطح شوری در آب  رابطه مستقیم در افزایش  سطح باکتری. دارد و وجود  باکتری ها باعث ایجاد بیماری  EMS و دیگر بیماری میشود . که این عوامل در کاهش تولید تاثیر گذار است .