میگو پروران

میگو پروران

در زمینه آبزی پروری و فعالیت های شیلاتی- وب نگار تخصصی علی کریمی
میگو پروران

میگو پروران

در زمینه آبزی پروری و فعالیت های شیلاتی- وب نگار تخصصی علی کریمی

برای شناخت بیماری ها از رو ی شواهد ظاهری تصاویر ، از وبلاگ آبزیستان که اشاره کرده بودم  دو مطلب توپ داشت این هم یکی دیگش برای استفاده شما عزیزان :


بعد از چند سال مداوم مولد سازی میگو در تأسیسات مولد سازی داخلی که سطح بیوسکوریتی اونا خیلی تعریفی نیست و بالا رفتن ضریب هم خونی مولدین ، شاید وقت اون رسیده که دیگه خودمون رو گول نزنیم و به برخی شواهد در استخر های پرورش مولد دقت بیشتری کنیم .البته "حفظ منافع و مصالح ملی " و " لزوم آبروداری برای کشور " در مجامع بین المللی خودش حرفیه ولی باید هم ترسید که یه وقت تکرار این شعائر مقبول بی هوا منجر به انقراض پرورش میگوی کشور نشه :

پرورش دهنده عزیز مولد میگو! اگه چنین میگوهایی در بین مولدین دیدی میتونه نشونه IMNV باشه.

 

و اگر چنین مواردی در استخرهاتون مشاهده شد ، در کنار حفظ مصالح ملی و آبرو داری ، به IHHNV هم فکر کن ، ضرر نمی کنی :

البته خود من هم همین بی خیالی رو دارم ، بارها خانواده تذکر می دن که برو خودت رو چکاپ کن ،اما  من که خودم می دونم بدنم کاشانه درده ، می گم فوقش دکتر می خواد بگه با این اوضاعی که داری به زنده موندنت امیدی نیست !!خوب این که معلومه برادر!! دیگه چی ؟ .... پس همه اش مصالح ملی هم نیس، بعضی وقتا واقعا چاره دیگه ای پیش روی آدم نمونده ... وگرنه هرکسی آدرس مطب رو داره...


وضعیت قیمت میگو در سال 2015


دوتا مطلب توپ و کاربرد ی در وبلاگ آبزیستان نوشته دوست بزرگوارو دانشمندم جناب آقا ی دکتر قوام پور توجهم را جلب کرد  که در اینجا برایتان به اشتراک میگذارم

شاید برخی از دوستان ، به بنده ایراد سیاه نمایی رو وارد کنن اون هم الان که در آستانه آغاز دوره جدید پرورش میگو قرار داریم . اما اولاً با چشم باز قدم گذاشتن به عرصه ، شرط عقله و از طرفی ، بررسی همه جانبه تهدیدات ، آخرالامر می تونه منجر به جستجوی فرصت های جدید و یا حفظ امکانات موجود بشه .

با این مقدمه ، عرض می شه که مطلب زیر ترجمه گزارشیه از سایت شریمپ نیوز در خصوص وضعیت قیمت میگو در سال 2015 که بی کم و کاست (در مفهوم  و البته پر از کم و کاست در ترجمه ) به حضور عزیزان تقدیم می شه . با این امید که بزرگان و تصمیم گیران محترم و بزرگوار ، از هم اکنون چاره ای برای محصول سال آینده و تقویت میدان مانور در بازار های مختلف میگو ( داخلی و خارجی، جدید و سنتی، خام و فرآوری شده) بیندیشند. از طرفی ، پرورش دهندگان گرامی نیز ، در طول دوره پرورش ، کاملاً قیمت ها و سایزهای مناسب در بازارهای مختلف رو رصد کنند تا محصول خودشون رو به صورت رقابتی و در زمان مناسب با حاشیه سود مطلوب راهی بازار کنند :

Ken Salzinger سردبیر نشریه اینترنتی Ken’s Catch ( با موضوع تجارت غذاهای دریایی ) در آخرین شماره نشریه خود در زمینه قیمت میگو چنین اظهارنظر نموده است :

در نمایشگاه غذاهای دریایی آمریکای شمالی که در تاریخ 15 تا 17 مارس 2015 برگزار شد ، بیشترین مباحثات حول قیمت میگو بود . اینکه آیا قیمت ها افت بیشتری را تجربه خواهد کرد؟ چه زمانی این کاهش قیمت به کف نهایی خود خواهد رسید ؟ تقاضا از چه زمان افزایش خواهد داشت ؟

اهمیت این موضوع  برای وارد کنندگان از این جنبه بود که هنگام ورود محموله میگو به مقصد ، قیمت کمتر از زمان ثبت سفارش بوده است . عمده فروش ها و توزیع کنندگان نیز از بیم خرید کالا ، گران تر از زمان فروش ، تنها بر اساس نیاز ، اقدام به خرید میگو می نمایند.

اما در بین صادر کنندگان میگو در این زمینه تا حد زیادی عدم اتفاق آرا مشاهده می گردید .

یکی از صادر کنندگان از تایلند عقیده دارد ، با توجه به کاهش جهانی ارزش پول ، ایالات متحده تنها گزینه موجود در صادرات میگو خواهد بود چرا که واردکنندگان بزرگی همچون اتحادیه اروپا و ژاپن در چنین شرایطی قادر به مشارکت در این زمینه در حجم بالا نیستند . از طرفی ،سرعت رشد اقتصادی چین افت نموده بنابراین بازارهای این کشور،  آنچنان که برخی انتظار دارند ، اکسیری شفا بخش نیست .به همین دلیل میتوان آمریکا را تنها گزینه مطرح جهت واردات محسوب نمود .

اما آیا آمریکا با وضعیت نامطلوب تقاضا و عرضه نزدیک به اشباع در بازارمیگو ، قادر به تداوم وارادات به شیوه کنونی خواهد بود ؟ به علاوه با توجه به رفع مشکل EMS در کشورهای تایلند ، چین و مالزی و نیز افزایش تولید در هند ، اکوادور و اندونزی به نظر می رسد در سال پیش رو ، میزان عرضه از تقاضا پیشی گرفته و همین امر کشورهای صادر کننده را مجبور به کاهش قیمت ها به منظور فروش محصولات خود نماید .

 بر خلاف این عقیده ، اکوادور بر اساس سفارشات موجود از ویتنام و چین برای میگو ، دیدگاه دیگری در این خصوص دارد . صادرکنندگان اکوادوری بر این باورند که عرضه جهانی میگو با کاهش مواجه شده و آمریکا تنها بازار مطرح جهت واردات باقی نخواهد ماند.

 من (Ken Salzinger) با این نظر موافق نیستم چرا که چین احتمالاً به منظور توجیه پذیر نمودن مصرف میگو برای شهروندان خود ، قیمت سایزهای مختلف را کاهش می دهد . علاوه بر این ورود به بازار اروپا برای اکوادور چندان آسان نیست چرا که  که اقتصاد اکوادور تا حد زیادی وابسته به دلار است به همین دلیل واردات از این کشور برای اتحادیه اروپا ( کشورهای یورو) با هزینه بالاتری برای واردکنندگان همراه است.

بنابراین با در نظر گرفتن همه شواهد ، من اعتقاد دارم کاهش قیمت میگو حداقل تا دو دوره چهارماهه از سال 2015 ( و شاید تا انتهای سال )، به قوّت خود باقی خواهد بود .