میگو پروران

میگو پروران

در زمینه آبزی پروری و فعالیت های شیلاتی- وب نگار تخصصی علی کریمی
میگو پروران

میگو پروران

در زمینه آبزی پروری و فعالیت های شیلاتی- وب نگار تخصصی علی کریمی

ایمنی زیستی در پرورش میگو

مطلب توصیه شده از سوی  دکتر شیشه چیان که امیدوارم در این شرایط بحرانی کمکی باشه در جهت اتخاذ تصمیات درست. در جهت کنترل بیماری در مزارع پرورش میگو: 


به دنبال یک عامل رفتن به عنوان دلیل بیماری ، خصوصا بیماری ویروسی راه غلطی است. آب تنها یکی از عوامل هست و در صورتی که آب را ضد عفونی کنید اما اصول ایمنی زیستی را رعایت نکنید خصوصا در زمینه ویروس کمکی نکرده است. در خصوص باکتری و غیره هم ضد عفونی را راه پیشگیری نمیدونم اعتقاد من اینه که وایت اسپات در این مرحله از لارو شروع شده و بعد اشاعه پیدا کرده لذا مسایل گفته شده نمیتونه کمکی کنه. تمرکز بر روی یک عامل و انتظار کمک برای حل مشکل صحیح نیست. پرورش میگو عملیات پیچیده ای است و نیاز به دقت بر روی منابع مختلف در یک زمان دارد .

بنابراین تصور نکنید استفاده از یک محصول راه نجات نهایی است. این موضوع میتونه کمک کنه به یک عامل اما راه حل نمیتونه باشه. رعایت ایمنی زیستی یا بیو سکیوریتی ٩٠ در صد هم نیست یا صفره یا صد.

پرورش میگو چیزی جز تولید نیست . هرکس در درازمدت به شیوه دوستدار طبیعت این تولید رو انجام بده برنده است .به تایلند نگاه کنید که سالها پیشتاز صنعت بود ولی ظرف چهارسال اخیر دچاربحران شده .در تمام دنیا مزرعه داران از اشتباهات درس می گیرند و اگر در ایران پس از بیست سال هنوز مشکل داریم به این دلیله که طرح مشخصی برای ایمنی زیستی در.کنار تولید نداریم و هنوز داریم بر روی مسایل بنیادین بحث می کنیم .شخصا بر این باورم که هیچ چیز تغییر نخواهد کردو دراین بین صنعت و در رأس اون پرورش دهنده متضرر خواهد شد.

همینطور که قبلا توضیح دادم اگر بیماری از لارو باشه و با درصد بالای آلودگی کاری از دستتون بر نمیاد فقط پولتون رو هدر ندید اما اگر از محیط وارد شده در اون زمان ایمنی زیستی و استفاده از محرکهای تقویت ایمنی به علاوه مدیریت استرس راه مبارزه خواهد بود.

در صورت امکان مقداری از میگوهای استخرهای با بایومس بالا رو صید کنید. تعداد مراجعین و مقدار آلودگی رو کاهش بدید. و از کارهای پر خطر اجتناب کنید. افراد سودجویی که بدون ادله علمی میخوان از این موقعیت استفاده کنند کمکی بهتون نمیکنن و فقط خودتون میتونید به خودتون کمک کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد