میگو پروران

میگو پروران

در زمینه آبزی پروری و فعالیت های شیلاتی- وب نگار تخصصی علی کریمی
میگو پروران

میگو پروران

در زمینه آبزی پروری و فعالیت های شیلاتی- وب نگار تخصصی علی کریمی

تلاش برای افزایش سرانه مصرف آبزیان در کشور

تلاش برای افزایش سرانه مصرف آبزیان در کشور

سرانه مصرف ماهی در کشور 10 کیلوگرم است، در حالی که این رقم در دنیا به 20 کیلوگرم می‌رسد

نویسنده : سپیده قاسمی از روزنامه سبزینه


 در میان فعالیت‌های کشاورزی آبزی‌پروری یکی از فعالیت‌های است که طی دو دهه اخیر از روند توسعه چشمگیری در ایران برخوردار بوده است،  نرخ رشد تولید آبزیان بسیار بالاتر از نرخ رشد بخش کشاورزی و حتی نرخ رشد تولید در کشور است. تولید آبزیان پرورشی در کشور از 125 هزار تن در سال 1383 به بیش از 400 هزار تن در سال 94 رسید به عبارت دیگر بیش از 3 برابر میزان تولید در کشور بوده است. 

 با افزایش آبزیان صید شده در آب‌های تحت حاکمیت و آب‌های فراسرزمینی و بین‌المللی مجموع تولید آبزیان کشور در سال 1394 به حدود یک میلیون تن رسید. 

برنامه شیلات ایران برای توسعه آبزی‌پروری در پنج سال آینده دست‌یابی به تولید بیش از 800 هزار تن انواع آبزیان است. تحقق این هدف نیازمند توسعه زیر ساخت‌های لازم از جمله توسعه دانش فنی پرورش ماهیان، تولید خوراک آبزیان و همچنین توسعه بازارهای هدف داخلی و خارجی مصرف است. 

 آبزی‌پروری پایدار در کشور نیازمند کسب دانش فناوری کاربردی روز جهان و بومی‌سازی دانش و فناوری در مراکز تحقیقاتی، پژوهشی و همچنین سرمایه‌گذاری بخش دولتی و خصوصی است. هر چه در این بخش سرمایه‌گذاری بیش‌تری انجام شود نتایج آن موفقیت‌های بیش‌تری در زمینه تولید و ایجاد اشتغال، صادرات و کسب درآمد‌های ارزی برای کشور به همراه خواهد داشت. 

 استفاده از توانمندی‌های کشورهای پیشرو در تحقق تولید دانش و تجارت بین‌المللی آبزیان می‌تواند ما را  به اهداف مورد نظر خود برساند و تولیدکنندگان ایرانی را برای رسیدن به سود مطمئن کمک کند.

 ایران در تولید ماهی در قفس در ابتدای راه بوده و لازم است از تجربه بین‌المللی و کشورهای پیشرو در این زمینه استفاده کند و از طرف دیگر خود را از لحاظ دانش پیشرفته مجهز کند. و فعالیت های ی آموزشی و انتقال فناوری به کشور ضروری بنظر میرسد .. 

پرورش ماهی در قفس در دریای خزر خلیج فارس و دریای عمان یکی از اولویت‌های جدی  سازمان شیلات ایران و دولت است و استفاده از حضور اساتید دانشمند  فرصتی را فراهم می‌کند تا در فراگیری دانش این فعالیت قدمی‌های بزرگی را به جلو ‌برداریم و فناوری‌های پیشرفته را به خدمت بگیریم. 

 40 درصد تولید آبزیان در کشور پرورشی و 60 درصد آن از طریق صیادی تامین شده هدف این است که تا حد امکان پرورش ماهی را به آب‌های دریایی و آزاد هدایت شود. 

 بر اساس برنامه‌های مطالعاتی صورت گرفته پیش‌بینی تولید 200 هزارتن تولید ماهی در قفس در سال 1400 دور از دسترس نخواهد بود. در این راستا استفاده از شرکت‌های توانمند در مقیاس بزرگ و ایجاد و راه‌اندازی زنجیره تولید از تامین نهاده، تنظیم بازار تا عرضه با هدف پایدار تولید از اهداف  سازمان شیلات ایران است. 

بهره‌برداران باید با ‌ ساز و کار و نحوه اجرای این طرح‌ها آشنا شوند لذا  شناسایی گونه‌های مناسب، امکانات و تاسیسات، سازه قفس، تور، سیستم مهارکننده، اجزای پایدارکننده، ناوگان پشتیبان، سیستم غذادهی، سیستم‌های تمیز کاری تور، سیستم‌های پایش و مانیتورینگ و سیستم برداشت ماهی در قفس  از جمله موارد یاست که بهره بردارن آبزیپروری به آن توجه کنند. برشمرد. 

 در شرایط حاضر اکثر نیازمندی‌ها برای اجرای طرح پرورش ماهی در قفس از کشورهای دیگر تامین میشود ؛ اما با توانمندی‌هایی که در داخل کشور وجود دارد می‌توان در آینده نزدیک با یادگیری دانش روز دنیا تمام نهاده‌های مورد نیاز برای اجرا و توسعه این طرح را در داخل کشور تامین کرد. 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد