انتظار میرود تولید و تجارت رشد کمی داشته باشد و مصرف ماهی به دلیل تقویت تقاضا به سطح سال 2018 بازگردد. انتظار میرود تولید جهانی ماهی در سال 2022 با 1,2 درصد افزایش به 184,1 میلیون تن برسد. پیشبینی میشود که تولید آبزیپروری به میزان 2,6 درصد رشد کند، که مشخصا از رشد3,3 درصدی سالهای 2015 تا 2020 کم تر است.قیمتهای بالای سوخت ، سهمیههای پایینتر در مناطق صیادی مهم و آبوهوای نامساعد در مناطق کلیدی ماهیگیری، همگی به کاهش سرعت صید کمک کرده اند و پیش بینی می شود ماهیگیری از دریاها با کاهش 0.2در صدی به 92,1 میلیون تن برسد.
علیرغم افزایش اندک حجم تجارت، تورم و قیمتهای بالا به افزایش سریع درآمد تجاری منجر شد و حجم تجارت جهانی به 193,5 میلیارد دلار افزایش یافت که 10,7 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت. بخش عمدهای از این افزایش از اکوادور، چین و نروژ بوده است که انتظار میرود صادرات این کشورها با 20 درصد افزایش به 8,1 میلیارد دلار برسد. اکوادور از افزایش تولید، سود زیادی برد و موقعیت خود را به عنوان صادرکننده برتر جهانی تثبیت کرد. تولید در سال 2021 به بیش از 1 میلیون تن رسید و پیشبینیها حاکی از افزایش 30 تا 35 درصدی برای سال 2022 است. قیمتهای بینالمللی ماهی سالمون در ماه مه به بالاترین حد خود در ده سال گذشته رسید، که همراه با قیمتهای بالای ماهیان خشکی، درآمدهای صادراتی نروژ را 18 درصد افزایش داد. برای واردات، ایالات متحده آمریکا و چین که مجموعاً 36 درصد از ارزش واردات را تشکیل میدهند، به ترتیب شاهد رشد 13 درصدی و 11 درصدی واردات بودند. اتحادیه اروپا به عنوان بزرگترین بازار از نظر ارزش شاهد کاهش حجم واردات بود ولی ارزش واردات آن 1 درصد رشد کرد.
در سطح جهانی، کاهش هزینههای مصرف کنندگان واقعی نقش مهمی در حاکم شدن قیمت نفت خام و حمل و نقل ایفا کرده است. شاخص برنت برای نفت خام اکنون کمتر از قبل از حمله روسیه به اوکراین است. هزینههای حمل و نقل پس از ثبت کاهش شدید در اواسط سال 2022 تا حدودی تثبیت شده است، اگرچه تورم و رشد ضعیف اقتصادی چشم انداز تقاضا را نامطمئن ساخته است. هر دوی این تحولات فشار صعودی بر قیمت ماهی را کاهش داده است.
در سپتامبر 2022، دولت نروژ برنامهای برای وضع مالیات 40 درصدی برای اکثر شرکتهای پرورش ماهی سالمون وضع کرد. این امر با مخالفت شدید فعالان این صنعت مواجه شد و موجی از شوک را در بازار ایجاد کرد. صرف نظر از توافق نهایی، اختلال قابل توجهی برای صنعت برای سال 2023 پیش بینی شده بود، که با توجه به نقش نروژ به عنوان صادرکننده اصلی ماهی سالمون، پیامدهای قابل توجهی برای بازارهای بین المللی خواهد داشت.
شاخص قیمت ماهی فائو بین ژانویه تا سپتامبر 2022 افزایش 6,8 درصدی را ثبت کرد. بیشترین افزایش مربوط به صید ماهیان وحشی بود، با افزایش 34 درصدی قیمت ماهی کاد و افزایش 98 درصدی سطحزیان ریز.قیمتهای آبزیان پرورشی بین ماههای می و ژوئن افزایش یافت، اما کاهش بعدی قیمتها برای گونههایی مانند ماهی سالمون و میگو باعث شد که شاخص آبزی پروری در سپتامبر به 6 درصد کمتر از سطح ژانویه برسد. گربه ماهی(Pangasius) گونهای عمدتاً پرورشی است و در پی افزایش تقاضا با جایگزینی این ماهی با ماهیهای کمیاب و گران قیمت ماهی کاد و هداک( haddock) روند افزایشی قیمت کنترل شد.
نقل از سایت اتحادیه تولید و تجارت آبزیان seairan
گزارش تولید و تجارت جهانی میگو سال 2022
افزایش عرضه میگوی پرورشی، اکوادور را از ژانویه تا سپتامبر 2022 در رأس تجارت جهانی میگو نگه داشت. در این دوره، چین با واردات بیشتراز اکوادور و ایجاد شکاف در عرضه بیشتر با تولیدکنندگان آسیایی، از ایالات متحده آمریکا به عنوان برترین بازار وارداتی پیشی گرفت.
هزینه نهادههای آبزی پروری (خوراک، سوخت و حمل و نقل) به طور قابل توجهی در سال 2022 افزایش یافت و باعث ایجاد مشکلاتی برای پرورش دهندگان میگو در سراسر جهان شد. با این وجود، تولید و صادرات میگوی پرورشی در آسیا در سه ماهه دوم و سوم سال 2022 که فصل اصلی پرورش در این منطقه است، متوسط بود. از نظر گونه، میگوی وانامی در روند عرضه غالب بود. افزایش تولید میگوی ببری سیاه پرورشی در آسیا، پس از سال ها تولیدات کم، قابل توجه بود.
تقاضا و قیمت میگو در بازارهای عمده در طول ژانویه تا آگوست نسبتاً ثابت بود. از سپتامبر، قیمت میگو در تجارت بینالمللی شروع به ضعیف شدن کرد و به سطوح پایینی در ماه اکتبر رسید که برای بسیاری از پرورش دهندگان برای ادامه تولید، بهویژه در آسیا، سودآور نبود. در هند، پرورش دهندگان میگو به دلیل کاهش قیمت در بازار، ذخیره استخرها را کاهش دادند و کارخانههای فرآوری نیز فرآوری صادراتی را کاهش دادهاند. این روند در آسیای جنوب شرقی (ویتنام، اندونزی، تایلند) نیز مشابه است.
تولید میگوی پرورشی از نوامبر تا فوریه/مارس در آسیا به صورت فصلی کم خواهد بود. در آمریکای لاتین، اکوادور که بزرگترین تولید کننده میگوی پرورشی است، رشد تولید میگوی پرورشی همچنان ادامه دارد و تولید بیش از یک میلیون تن در سال 2022 پیش بینی میشود.
در ایالات متحده آمریکا، طوفان یان، سواحل جنوب غربی فلوریدا را به شدت تحت تاثیر قرار داد و کشتی های صید میگو و تاسیسات بندری را نابود کرد. عمده فروشان ماهی در ایالات متحده با مشکلات ناشی از طوفان، از جمله محمولههای مربوط به فلوریدا و سایر مکان هایی که طوفان به آنها آسیب وارد کرده، دست و پنجه نرم میکنند.
در آرژانتین، تورم بالا، نرخ ارز نامطلوب، و افزایش هزینه صیادی، صنعت میگوی آرژانتین را تحت تاثیر قرار داده است. ذخایر فروخته نشده میگوی آرژانتین و همچنین در بازارهای اصلی اروپا به دلیل تقاضای کم در رقابت با وانامی پرورشی زیاد است. این منجر به کاهش قیمتها، به ویژه برای میگوهای سایز بزرگ شده است و صادرات به بازارهای اروپایی تا حدودی کاهش یافته است.
به طور کلی تجارت میگو در سراسر جهان در نیمه اول سال 2022 روند مثبتی را ادامه داد. در اکثر بازارها، واردات در مقایسه با مدت مشابه در سال 2021 بیشتر بود.
افزایش تولید میگوی پرورشی در سال 2022 (به ویژه وانامی) در آسیا و آمریکای لاتین به افزایش تقاضای جهانی برای میگو در سال 2022 کمک کرد. در میان صادرکنندگان پیشرو، اکوادور و ویتنام بالاترین نرخ رشد را در دوره بررسی ژانویه تا ژوئن 2022 بدست آوردند. هند و اندونزی به سختی روند مثبت خود را حفظ کردند. صادرات تایلند، چین و آرژانتین کاهش یافت.
در این دوره، شکاف عرضه بین دو صادرکننده برتر، اکوادور و هند، افزایش یافت زیرا اولی سهم بازار خود را در چین، ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا و بسیاری از بازارهای دیگر افزایش داد. اکوادور همچنین صادرات میگوی پوست کنده خام و میگوی پخته شده را به بازارهای غربی افزایش داد.
از ژانویه تا ژوئن 2022، مجموع واردات میگو در پنج بازار پیشرو در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 13 درصد افزایش یافت و به 1,36 میلیون تن رسید.
واردات میگوهای نیمه فرآوری شده (میگوی پوست کنده) و میگوی فرآوری شده (سوخاری شده و غیره) در بازارهای غربی و ژاپن در این مدت افزایش یافت که بیشتر توسط ویتنام، تایلند، اندونزی و چین عرضه میشد. صادرات میگوی پوست کنده خام نیز از اکوادور افزایش یافته است.
از ابتدای پاییز، واردات ایالات متحده آمریکا و اروپا کاهش یافته است، جایی که ذخایر در زنجیره تأمین محلی زیاد بود.
بخش خدمات غذایی ایالات متحده با زمانهای چالش برانگیز مرتبط با قیمت های بالای سوخت، افزایش هزینههای حمل و نقل، تورم و…. دومین سه ماهه متوالی بدون رشد تولید ناخالص داخلی مواجه شد که بر هزینهها در زنجیره تأمین، افزایش زمان لجستیک و مشکلات ذخیره سازی تاثیر گذاشت. با این حال، فروش توانسته زنده بماند در حالی که قیمت عمده فروشی میگو به طور قابل ملاحظهای ثابت مانده است و تقاضای مصرف کننده را در مقایسه با سایر ماهیها و محصولات شیلاتی ثابت نگه می دارد. تقریباً بدون هیچ محدودیتی، غذاخوری در فضاهای باز به یک اصل جدا نشدنی اساسی در صنعت پذیرایی ایالات متحده تبدیل شده است.
در نیمه اول سال 2022، واردات میگوی ایالات متحده 9 درصد افزایش یافت و به 441,299 تن رسید که ارزش آن 4,2 میلیارد دلار بود. از این مقدار 41 درصد میگوی پوست کنده خام، 32 درصد میگوی با پوست خام و 26 درصد محصولات فرآوری شده بود. در میان صادرکنندگان برتر، هند و اندونزی سهم بازار خود را به اکوادور، ویتنام و تایلند در طول دوره بررسی واگذار کردند.
همزمان با بازگشایی تجارت رستوران و پذیرایی از سال گذشته، تقاضای مصرف کنندگان برای میگو در بازار اتحادیه اروپا به میزان قابل توجهی افزایش یافت. واردات از 400,000 تن (+11 درصد)، با احتساب تجارت درون اتحادیه اروپا، طی ژانویه تا ژوئن 2022 فراتر رفت. اسپانیا، فرانسه، دانمارک، هلند، ایتالیا، آلمان و بلژیک بزرگترین واردکنندگان بودند.
واردات از منابع غیر اتحادیه اروپا در این مدت 296,407 تن (+15,7 درصد) بوده است. بزرگترین تأمین کنندگان اکوادور، هند، گرینلند، ویتنام و آرژانتین بودند.
در بازار، میگوی قرمز کامل آرژانتینی در رقابت شدید با وانامی است. دومی قیمت بهتری ارائه میدهد. بازار اصلی میگوی آرژانتینی، اسپانیا، در حال تغییر به سمت وانامی است. انبارهای بالای سردخانه میگوی آرژانتینی، علاوه بر تضعیف قدرت خرید خریدار، فضای نامطلوبی در بازار ایجاد میکند.
واردات همچنین در بریتانیای کبیر و ایرلند شمالی (+12,8 درصد؛ 38878 تن) و سوئیس (30,3 درصد به 4560 تن) افزایش اما در نروژ (11- درصد؛ 8090 تن) کاهش یافت. روند واردات در اوکراین (-61 درصد؛ 3648 تن) و فدراسیون روسیه به دلیل درگیریهای مداوم بین این دو کشور نوسان داشت. در نیمه اول سال 2022، صادرات میگو از آرژانتین به فدراسیون روسیه به دلیل تحریم مالی روسیه 84 درصد کاهش یافت.
تقاضای مصرف کنندگان برای میگو در خرده فروشی و تجارت غذا در بازار چین قوی بود و شکافهای عرضه به طور فزایندهای از طریق واردات برطرف شد. تولید داخلی میگوی پرورشی به طور کلی طی ماههای آوریل تا اکتبر افزایش یافت.
در سال 2022، واردات با 25,8 درصد افزایش به 370,123 تن در نیمه اول سال رسید. میگوی اکوادوری بخش عمده (60 درصد) سهم بازار چین را داشت و پس از آن هند (12,5 درصد)، ویتنام (6 درصد)، کانادا (3,6 درصد) و گرینلند (3 درصد) قرار گرفتند.
تا سه ماهه سوم سال 2022، مجموع واردات با 51,6 درصد افزایش به 661,822 تن رسید که چین را به بزرگترین واردکننده میگو در جهان تبدیل کرد. این حجم 225,133 تن بیشتر از ژانویه تا سپتامبر 2021 بود. اکوادور سهم بازار 60 درصد خود را (395,000 تن) حفظ کرد و شکاف را با سایر صادرکنندگان میگو افزایش داد. عرضه میگوی پرورشی و دریایی از سایر تأمین کنندگان (هند، ویتنام، اندونزی، ایران، عربستان سعودی، کانادا، گرینلند، آرژانتین) افزایش یافت. این حرکت غیرمعمول و تاثیر آن بر بازار جهانی، نیاز به توجه دارد زیرا واردات آمریکا نیز در این مدت به 646,030 تن رسیده است.
تقاضا برای میگو در طول سال 2022 در ژاپن پایین ماند، به ویژه برای میگوی خام، اما محصولات با ارزش بالاتر رتبه بالاتری داشت. واردات طی ژانویه تا ژوئن 2022، 96,555 تن (+2,3 درصد) بوده که شامل 61 درصد میگوی خام و 33,5 درصد میگوی فرآوری شده است. در مقایسه با مدت مشابه در سال 2021، واردات میگوی خام کاهش یافت (- 2 درصد؛ 63065 تن) اما برای میگوی فرآوری شده (+ 12 درصد؛ 32380 تن) که از تایلند، ویتنام، اندونزی و چین تهیه میشد، افزایش یافت.
مرزهای ژاپن برای گردشگران خارجی تقریباً به مدت دو سال و نیم تا سپتامبر 2022 بسته باقی ماند و بر تقاضای میگوهای نیمه فرآوری شده (میگوی تمپورا نیمه فرآوری شده، میگوی دم با پوست خام) که عموماً در تجارت رستوران مورد نیاز است تأثیر گذاشت.
در طول سال 2022، بازارهای منطقهای آسیای جنوب شرقی و اقیانوس آرام روند تقاضای مثبتی را در تجارت خرده فروشی و پذیرایی داشتند. واردات میگوی تازه و منجمد برای مصرف داخلی در جمهوری کره، تایوان، استرالیا، نیوزیلند، مالزی، سنگاپور در دوره بررسی افزایش یافت. در طول سال 2022، قیمت های خرده فروشی میگو در مقایسه با قیمتهای صادراتی در بازارهای غربی بالا باقی ماند.
واردات میگوی منجمد برای فرآوری صادراتی نیز در ویتنام و تایلند در دوره بررسی سال 2022 افزایش یافت.
به طور معمول، قیمت میگوی پرورشی در آسیا در طول دوره تولید اصلی (اردیبهشت تا سپتامبر) تنظیم و تا اکتبر ثابت میشود. با این حال، امسال قیمت میگو از اواسط سپتامبر در تجارت بینالملل شروع به کاهش کرد و با توجه به افزایش هزینه نهادههای آبزی پروری پایینترین حد سود به پرورش دهندگان رسید.
طی چهار تا پنج ماه آینده تولید میگوی پرورشی در آسیا به صورت فصلی پایین خواهد بود. در هند، پیشبینی میشود که تولید وانامی در سال 2022 به 800,000 تن کاهش یابد. در آسیای جنوب شرقی، تایلند، ویتنام و اندونزی نیز انتظار میرود که تولید در مقایسه با سال 2021 اندکی کاهش یابد.
با توجه به صادرات ثابت ماهانه اکوادور در سال 2022، تولید میگوی پرورشی در این کشور احتمالاً 30 تا 35 درصد افزایش می یابد.
برای میگوهای صید شده در دریا، صنعت آرژانتین انتظار دارد قیمت ها در ماههای آینده با افزایش تقاضا تثبیت شود.
واردات زیاد چین تأیید می کند که این کشور برای جشن های سال نو میلادی و قمری در سال 2023، زمانی که تقاضای مصرف کننده به طور قابل توجهی افزایش می یابد، منابع زیادی را تامین کرده است.
واردات فراوان ایالات متحده آمریکا در 9 ماه اول سال، ممکن است واردات از آسیا را در طول اکتبر تا دسامبر کاهش دهد و منابع آتی را از منبع عرضه نزدیکتر – اکوادور – تهیه کند.
واردات در اتحادیه اروپا احتمالا محافظه کارانه خواهد بود زیرا یورو در برابر دلار آمریکا ضعیف باقی میماند.
در بخش عرضه، اکوادور نسبت به تأمین کنندگان آسیایی در هر سه بازار (چین، ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا) از مزیت نسبی برخوردار خواهد بود. صیادان میگوی آرژانتینی صیدهای پایین تری را در سال 2022 نسبت به سال 2021 پیش بینی میکنند. ذینفعان، سطح صید را کاملاً رضایت بخش نمیدانند زیرا کشتی ها 36 درصد کمتر از مدت مشابه در سال 2020 صید داشتند. علاوه بر این، فعالیت واحدهای فرآوری میگو ممکن است برای مدتی به دلیل کمبود مواد خام بین فصول مختل شود
نقل از سایت اتحادیه تولید و تجارت ابزیان