میگو پروران

میگو پروران

در زمینه آبزی پروری و فعالیت های شیلاتی- وب نگار تخصصی علی کریمی
میگو پروران

میگو پروران

در زمینه آبزی پروری و فعالیت های شیلاتی- وب نگار تخصصی علی کریمی

آغاز برداشت میگوی پرورشی


آغاز برداشت میگوی پرورشی از سایت پرورش میگوی بندر مقام

» سرویس: استان ها - هرمزگان

معاون آبزی‌پروری شیلات هرمزگان از آغاز برداشت میگوی پرورشی از سایت پرورش میگوی بندر مقام خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی خلیج‌فارس، مهندس «علی کریمی» با بیان اینکه برداشت میگوی گونه‌ی وانامی از سطح 80 هکتار از استخرهای پرورشی در سایت پرورش میگوی بندر مقام در شهرستان پارسیان از تیرماه آغاز شده است، تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود در این دوره‌ی پرورش حدود 100 تن میگو برداشت شود.

وی افزود: میگوی پرورشی برداشت شده اغلب به کشورهای اروپایی و حوزه‌ی خلیج‌فارس صادر می‌شود.

معاون آبزی‌پروری شیلات هرمزگان یادآور شد: برداشت میگوی پرورشی از سایت پرورش میگوی بندر مقام در حالی انجام می‌شود که عملیات برداشت دوره‌ی نخست پرورش میگوی این سایت هم‌چنان ادامه دارد.

کریمی خاطرنشان کرد: دور دوم ذخیره‌سازی بچه میگو در 140هکتار از استخرها برای پرورش و تولید آغاز شده است که برداشت این مرحله در آذرماه آغاز می‌شود.

وی ابراز امیدواری کرد با تکمیل مرحله‌ی دوم بالغ بر 400 تن محصول میگوی پرورشی دوباره به بازار عرضه شود.

براساس این گزارش، فعالیت سایت پرورش میگوی بندر مقام زمینه‌ی اشتغال 80 نفر را بصورت مستقیم فراهم کرده است.

برگزاری کارگاه آموزشی پرورش blood wormدر شیلات هرمزگان


با بهره گیری از کارشناس خارجی صورت گرفت: برگزاری کارگاه آموزشی پرورش blood wormدر شیلات هرمزگان به گزارش روابط عمومی سازمان شیلات ایران معاون آبزی پروری شیلات هرمزگان از برگزاری کارگاه آموزشی با عنوان آشنایی با Blood Worm دریایی و کاربرد آن در مراکز تکثیر بچه میگو با همکاری بخش خصوصی و با حضورکارشناسان وبهره برداران در اداره کل شیلات هرمزگان خبر داد.

مهندس علی کریمی گفت : این کارگاه آموزشی در راستای انتقال و اطلاع رسانی  یافته ها و تحقیقات پژوهشی دنیا و همچنین   پاسخ گویی به نیاز بهره برداران  و آبزی پروران  در رابطه با غذای زنده و همچنین تغذیه میگوهای پرورشی برگزار شده است.

وی ارتقای کیفیت بچه میگوی تولیدی  از طریق  برگزاری دورها ی آموزشی را از دیگر اهداف برگزاری دوره های آموزشی این چنینی خواند.

کریمی خاطر نشان کرد نقش غذای زنده در تغذیه آبزیان به ویژه در تغذیه مولدین به لحاظ ارزش غذایی و دارا بودن پروتئین، انواع اسید آمینه ها وسایر مواد مورد نیاز بدن آبزی بسیار خائز اهمیت است.

معاون  آبزی پروری شیلات هرمزگان  بیان کرد: کرم خونی(Prenereis  Nuntida) یکی از اصلی ترین مواد غذایی در تغذیه مولدین میگو گونه وانامی در مراکز تکثیر محسوب می شود که در این دوره آموزشی شاهد آموزش روش های تولید و پرورش آن بودیم.

کریمی خاطر نشان شد در این دوره  آموزشی در رابطه با  محل زیست، شناسایی انواع گونه ها ، نحوه تکثیرو پرورش(مکان مناسب پرورش، نحوه شناسایی و انتخاب مولدین، غذادهی، نور وسایر پارامترهای موثر در پرورش کرم خونی مطالب جامعی توسط دکتر "Stephen Craig"   مشاور ارشد بین المللی در زمینه پرورش کرم خونی  ارائه شد.

وی در ادامه افزود:  کرم خونی یکی از جانوران مغذی در تغذیه میگو مولد در راستای افزایش کمیت و کیفیت تخم و بچه میگوی تولیدی به کار میرود که در حال حاضر به صورت محدود از طبیعت جمع آوری و در اختیار مراکز تکثیر بچه میگو قرار می گیرد.

وی در پایان گفت: بخش خصوص در حال بررسی و برنامه ریزی  است تا با استفاده از دانش جهانی طرح  تولید انبوه و تجاری  گونه های بومی و اقتصادی این کرم خونی را در استان هرمزگان به مرحله اجر در آورد .

برداشت و ذخیره سازی میگو در2 استان


برداشت و ذخیره سازی میگو در2 استان
 برداشت و ذخیره سازی میگوی پرورشی در پنج هزار و500 هکتار از مزارع در استانهای هرمزگان و بوشهر آغاز شد .
 معاون آبزی ‌پروری شیلات هرمزگان پیش بینی کرد امسال چهارهزار و600 تن میگو از 2 هزار هکتار از مزارع برداشت شود که 48 درصد بیشتر از مدت مشابه پارسال است.
کریمی افزود : این میگوها از 5 مرکز پرورش میگو در تیاب شمالی و جنوبی میناب ، کولغان بندرعباس ، سایه خوش بندرلنگه ، بندر مقام پارسیان و جزیره هنگام برداشت می شود .
 

وی با بیان اینکه 70 درصد از میگو های برداشت شده به کشورهای امارات، اسپانیا ، ایتالیا ، یونان ، تایلند ، لبنان و مصر صادر می شود گفت: میگوهای صادر شده بستگی به اندازه میگو هر کیلو 5 تا 6 دلار ارزآوری دارد.
معاون آبزی ‌پروری شیلات هرمزگان گفت: هرمزگان به علت شرایط آب و هوایی بسیار گرم و تکثیر بیشتر بچه میگو نخستین استانی است که میگوی پرورشی را 2 دوره در سال برداشت می کند.
کریمی افزود : امسال از 10 مرکز تکثیر میگو در استان 250 میلیون لارو در شهرستانهای جاسک ، سیریک ، میناب و قشم تولید شده است.
برداشت میگوی پرورشی در دوره اول از تیر تا پایان دی است ، در دوره دوم نیز مرداد کشت شده و آخر آذر برداشت می شود.
میگوی پرورشی در هرمزگان از نوع وانامی است که از سال 88 به صورت آزمایشی در 20 هکتار از مزارع پرورش میگو پرورش یافت .
کاهش هزینه های غذایی ، ضریب رشد و بازماندگی بالا ، مقاوم بودن به بیماریها و داشتن دوره رشد کوتاه تر نسبت به میگوهای دیگر از جمله ویژگی های میگوی وانامی است.
همچنین 660میلیون قطعه بچه میگو در اراضی پرورشی استان بوشهر ذخیره سازی شد.
مدیرکل شیلات استان گفت: این لاروها در 2 هزار و 740 استخر پرورشی به وسعت سه هزار و 500 هکتار استان ذخیره سازی شده است.
آقای بهمنیاری افزود: ذخیره سازی میگو اواخراردیبهشت آغاز شده است و پیش بینی می شود تا یک ماه دیگر یک میلیارد و 100 میلیون بچه میگو ذخیره سازی شود.
وی گفت شیف، دلوار، مند، بردستان، رودحله ، رود شور، بندرریگ، گناوه و دیلم از مناطق پرورش میگو در استان هستند که پیش بینی می‌شود12 تا 15هزار تن میگو در این اراضی تولید شود.
مدیرکل شیلات استان با بیان اینکه تراکم ذخیره میگو امسال افزایش یافته است افزود اکنون درهر هکتار242 هزار بچه میگو ذخیره سازی می‌شود که این مهم امکان تولید میگو را افزایش می‌دهد.
191 مزرعه پرورشی در استان بوشهر در تولید میگو فعال هستند
پارسال 9 هزار تن میگوی پرورشی در استان تولید شد
منبع : واحد مرکزی خبر
 

خلاصه وضعیت تولید و مصرف جهانی آبزیان در سال 2012


خلاصه وضعیت تولید و مصرف جهانی آبزیان در سال 2012

براساس گزارش سازمان خوار و بار جهانی (FAO) 2014

 

میزان تولید جهانی آبزیان

158میلیون تن

میزان صید

از طریق  صید

از طریق آبزی پروری

91.3

66.7

صید از دریا

صید از منابع آبهای داخلی

79.7

11.6

میزان تولید از طریق آبزی پروری

66.6

آب شور

آب شیرین

24.7

41.9

درصد سهم صید

57.78

در صد سهم آبزی پروری

42.15

تولید ایران (تن)

838892

  سهم ایران در جهان

.0.5%

در صد سهم آبزی پروری در ایران

40.39

درصد سهم صیددر ایران

59.6

سرانه مصرف جهانی

18.9

سرانه مصرف کشورهای صنعتی

27.4

سرانه مصرف کشورهای در حال توسعه

18.9

سرانه مصرف کشورهای فقیر

10.9

سرانه مصرف کشورایران

8.5







منبع :

، آمارنامه تحلیلی - تشریحی فایو  در مورد تولید جهانی آبزیان برای سال 2014  (The State of World Fisheries and Aquaculture 2014).