میگو پروران

میگو پروران

در زمینه آبزی پروری و فعالیت های شیلاتی- وب نگار تخصصی علی کریمی
میگو پروران

میگو پروران

در زمینه آبزی پروری و فعالیت های شیلاتی- وب نگار تخصصی علی کریمی

گزارش بازار آبزیان اروپا در ژانویه


اقتصاد جهانی آبزیان

رشد تولید و تجارت در سال 2022، قیمت ها به طور کلی قوی باقی می مانند

انتظار می‌رود تولید و تجارت رشد کمی داشته باشد و مصرف ماهی به دلیل تقویت تقاضا به سطح سال 2018 بازگردد. انتظار می‌رود تولید جهانی ماهی در سال 2022 با 1,2 درصد افزایش به 184,1 میلیون تن برسد. پیش‌بینی می‌شود که تولید آبزی‌پروری به میزان 2,6 درصد رشد کند، که مشخصا از رشد3,3 درصدی  سال‌های 2015 تا 2020 کم تر است.قیمت‌های بالای سوخت ، سهمیه‌های پایین‌تر در مناطق صیادی مهم  و آب‌وهوای نامساعد در مناطق کلیدی ماهیگیری، همگی به کاهش سرعت صید کمک کرده اند و پیش بینی می شود ماهیگیری از دریاها با کاهش 0.2در صدی به  92,1 میلیون تن برسد.

علیرغم افزایش اندک حجم تجارت، تورم و قیمت‌های بالا به افزایش سریع درآمد تجاری منجر شد و حجم تجارت جهانی به 193,5 میلیارد دلار افزایش یافت که 10,7 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت. بخش عمده‌ای از این افزایش از اکوادور، چین و نروژ بوده است که انتظار می‌رود صادرات این کشورها با 20 درصد افزایش به 8,1 میلیارد دلار برسد. اکوادور از افزایش تولید، سود زیادی برد و موقعیت خود را به عنوان صادرکننده برتر جهانی تثبیت کرد. تولید در سال 2021 به بیش از 1 میلیون تن رسید و پیش‌بینی‌ها حاکی از افزایش 30 تا 35 درصدی برای سال 2022 است. قیمت‌های بین‌المللی ماهی سالمون در ماه مه به بالاترین حد خود در ده سال گذشته رسید، که همراه با قیمت‌های بالای ماهیان خشکی، درآمدهای صادراتی نروژ را 18 درصد افزایش داد. برای واردات، ایالات متحده آمریکا و چین که مجموعاً 36 درصد از ارزش واردات را تشکیل می‌دهند، به ترتیب شاهد رشد 13 درصدی و 11 درصدی واردات بودند. اتحادیه اروپا به عنوان بزرگترین بازار از نظر ارزش شاهد کاهش حجم واردات بود ولی ارزش واردات آن 1 درصد رشد کرد.

در سطح جهانی، کاهش هزینه‌های مصرف کنندگان واقعی نقش مهمی در حاکم شدن قیمت نفت خام و حمل و نقل ایفا کرده است. شاخص برنت برای نفت خام اکنون کمتر از قبل از حمله روسیه به اوکراین است. هزینه‌های حمل و نقل پس از ثبت کاهش شدید در اواسط سال 2022 تا حدودی تثبیت شده است، اگرچه تورم و رشد ضعیف اقتصادی چشم انداز تقاضا را نامطمئن ساخته است. هر دوی این تحولات فشار صعودی بر قیمت ماهی را کاهش داده است.

در سپتامبر 2022، دولت نروژ برنامه‌ای برای وضع مالیات 40 درصدی برای اکثر شرکت‌های پرورش ماهی سالمون وضع کرد. این امر با مخالفت شدید فعالان این صنعت مواجه شد و موجی از شوک را در بازار ایجاد کرد. صرف نظر از توافق نهایی، اختلال قابل توجهی برای صنعت برای سال 2023 پیش بینی شده بود، که با توجه به نقش نروژ به عنوان صادرکننده اصلی ماهی سالمون، پیامدهای قابل توجهی برای بازارهای بین المللی خواهد داشت.

شاخص قیمت ماهی فائو بین ژانویه تا سپتامبر 2022 افزایش 6,8 درصدی را ثبت کرد. بیشترین افزایش مربوط به صید ماهیان وحشی بود، با افزایش 34 درصدی  قیمت ماهی کاد و افزایش 98 درصدی سطحزیان ریز.قیمت‌های آبزیان ‌پرورشی بین ماه‌های می و ژوئن افزایش یافت، اما کاهش بعدی قیمت‌ها برای گونه‌هایی مانند ماهی سالمون و میگو باعث شد که شاخص آبزی پروری در سپتامبر به 6 درصد کمتر از سطح ژانویه برسد. گربه ماهی(Pangasius) گونه‌ای عمدتاً پرورشی است و در پی افزایش تقاضا با جایگزینی این ماهی با ماهی‌های کمیاب و گران قیمت ماهی کاد و هداک( haddock)  روند افزایشی قیمت کنترل شد.

نقل از سایت اتحادیه تولید و تجارت آبزیان seairan

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد