میگو پروران

میگو پروران

در زمینه آبزی پروری و فعالیت های شیلاتی- وب نگار تخصصی علی کریمی
میگو پروران

میگو پروران

در زمینه آبزی پروری و فعالیت های شیلاتی- وب نگار تخصصی علی کریمی

آغاز برداشت میگو پرورشی در تیر ماه برای اولین بار

آغاز برداشت میگو پرورشی در تیر ماه برای اولین بار








به گزارش روابط عمومی اداره کل شیلات هرمزگان، علی کریمی با بیان اینکه میگوی پرورشی قبلا فقط یک نوبت در سال و از آبان ماه قابل عرضه به بازار بود گفت: پرورش دهندگان هرمزگانی موفق شدند با استفاده از دانش روز و شرایط آب و هوایی مناسب استان اولین برداشت خود را در آبان ماه به انجام برسانند که این مهم امسال غریب به یک ماه زودتر از سال گذشته صورت گرفته است.

 
وی تصریح کرد میگو های این دوره در نیمه دوم اسفند 91 ذخیره سازی شده بود  پس از حدود 4 ماه پرورش برداشت و بخشی از آن به بازار داخلی و بخش دیگر صادر شد.
 
معاون آبزی پروری اداره کل شیلات هرمزگان گفت: در حالیکه ذخیره سازی میگو همچنان تا پایان شهریور ماه ادامه خواهد داشت همزمان میگوهای  دور اول پرورش به تدریج برداشت و میگوی های پرورشی دور دوم نیز از آبان ماه به بعد برداشت خواهد شد.
 
وی تصریح کرد: بنابراین مصرف کنندگان میتوانند از این تاریخ تا پایان دی ماه  شاهد عرضه میگو ی پرورشی در بازار باشند

منبع : روزنامه دریا

 

شیلات در گذر زمان

شیلات در گذر زمان

 

سخن نخست : نگاه به تاریخ همیشه برای قدیمی ها  خاطره و حس نوستالژیک دست میدهد و آنانی که در بطن آن نبوده اند شاید مرور به گذشته ،   چراغ راه خود نمایند . در چند بخش آینده  بر حسب منابع تحت اختیار کنکاشی خواهیم داشت  هر چند کوتاه  در تاریخ شکل گیری شیلات  هرمزگان و آنچه در تاریخ از شیلات به جای مانده است . امید که مفید واقع شود .  

کارخانه کنسرو بندرعباس

در سال 1315 خورشیدی برابر با 1936 میلادی دولت ایران بمنظور بهره برداری هرچه بیشتر  و بهتر از آبزیان خلیج فارس از یک هییت دانمارکی  دعوت کرد که به ایران بیایند و در باره آبزیان این منطقه مطالعه نمایند هییت مذکور به سرپرستی پرفسور هرالد بلگواد رئیس  انستیتو زیست شناسی کپنهاک با چند کارشناس دیگر وارد شدند و به تحقیقات خود در باره انواع ماهی های خلیج فارس و طبقه بند ی آنها پرداختند . دو کشتی تحقیقاتی به نام(( سنگسر)) و(( راشگو )) که هردو نام دو ماهی مشهور خلیج فارس در حوزه آبهای بندر عباس است نیز در اختیار انها گذاشتند تا کار خودرا هرچه سریعتر انجام دهند .

نتیجه تحقیقات هییت دانمارکی آن شد که کارخانه کنسرو ماهی برای تهیه دو نوع کنسرو یکی کنسرو اوور (تون ) و دیگری ممغ (ساردین) در بندرعباس تاسیس گردد سفارش ساخت کارخانه به یک شرکت دانمارکی به نام (( اطلس)) داده شد شرکت مذکور با همکار ی چهار متخصص و ماهی گیر کارخانه را در سال   1940میلاد ی  برابر با 1319 خورشیدی راه انداز ی کردند و آن را به نام شرکت سازنده آن (( اطلس )) نامیدند سوخت کارخانه سالها ی دراز هیزم وبهترین نوع آن هیزم یا چوب گز بود که از روستاهای دور و نزدیک با شتر و الاغ به کارخانه وارد میشد البته در بندرعباس آن زمان به علت کمی جمعیت وفور ماهی تازه کمتراز ماهی کنسرو شده استفاده میشد تنها معدودی از غیر بومیان و مسافران مقدار ی از آن را سوغات سفر خود میکردند .  در سال 1336 خورشیدی بها هر قوطی تون 20ریال و بها هر قوطی ساردین دوازده ریال بود . نام کارخانه کنسرو ماهی بندرعباس در سال 1342 خورشیدی رسما" به (( شیلات )) تغییر یافت و از آن تاریخ کلیه فعالیت های ماهی گیری در آبهای خلیج فارس و دریای عمان در این شرکت متمرکز گردید .

به نقل از کتاب :

بندرعباس و هلال طلایی تالیف احمد سایبانی

 

اشاره : حال که از آقای بلگواد یاد شد خالی از لطف نیست که در اینجا به متن ‌قانون اجازه استخدام ایشان  اشاره شود

‌قانون اجازه استخدام دکتر هارولد بلگواد تبعه دانمارک متخصص ماهی‌شناسی
‌مصوب 14 اردیبهشت 1316
‌ماده اول - وزارت مالیه مجاز است آقای دکتر هارولد بلگواد تبعه دانمارک را به
عنوان متخصص ماهی‌شناس از تاریخ حرکت از دانمارک برای مدت‌دو سال که در هر سال فقط
شش ماه (‌فصل ماهیگیری) مشغول خدمت بوده و حقوق همان شش ماه را نیز دریافت خواهد
نمود استخدام نماید.
‌ماده دوم - حقوق آقای دکتر بلگواد از قرار ماهی سیصد لیره استرلینگ در آخرین روز
هر ماه شمسی ایرانی در هر دو دوره شش‌ماهه اشتغال به‌خدمت به طریق ذیل تأدیه خواهد
شد:
‌یک ثلث حقوق ماهیانه مزبور (‌یک صد لیره استرلینگ) به ریال ایرانی مطابق نرخ بانک
ملی در روز پرداخت و دو ثلث دیگر (‌دویست لیره استرلینگ)‌به لیره استرلینگ.
‌ماده سوم - تهیه منزل مسکونی مناسب با اثاثیه بر عهده دولت خواهد بود.
‌ماده چهارم - هزینه مسافرت آقای دکتر بلگواد از دانمارک به ایران و بالعکس در هر
دو دوره شش‌ماهه اشتغال به خدمت که جمعاً چهار بار می‌شود و‌همچنین هزینه مسافرت او
در ایران و در مدت مأموریت به نحوی که در قرارداد او پیش‌بینی می‌شود بر عهده دولت
خواهد بود.
‌ماده پنجم - دولت حق دارد بدون اقامه هیچگونه دلیلی در هر موقع به وسیله اخطار
کتبی به آقای دکتر بلگواد به این قرارداد خاتمه دهد و در آن‌صورت دو ماه حقوق
علاوه بر هزینه مسافرت او به دانمارک به مشارالیه پرداخت خواهد شد.
‌ماده ششم - سایر شرایط قرارداد مستخدم مزبور مطابق قانون 29 عقرب 1301 بوده و
وزارت مالیه مأمور اجرای این قانون می‌باشد.
‌این قانون که مشتمل بر شش ماده است در جلسه چهاردهم اردیبهشت ماه یک هزار و سیصد
و شانزده به تصویب مجلس شورای ملی رسید.
‌نواب ریاست مجلس شورای ملی
‌مرتضی بیات - دکتر طاهری

 

تاریخ تصویب : 1316/02/14 مرجع تصویب : مصوبات مجلس شورا

منبع : سایت مرکز پژوهش ها ی  مجلس شورای اسلامی

 

 

 

 

مدیریت روزانه استخرهای پرور ش میگو

مدیریت روزانه استخرها

مدیر مزرعه، تکنسین مزرعه

خیلی از مزارع مدیر مزرعه یا تکنسین قابل دسترس در مزارع ندارند و نه پرورش دهنده‌ای در مزرعه می‌ماند. ضروری است حداقل یک نفر تکنسین مسئول در مزرعه برای چک کردن سینی‌های غذادهی، مدیریت تغذیه و ثبت میزان غذا، اندازه‌گیری و ثبت پارامترهای آب و امور جاری استخرها قابل دسترس باشد. در پرورش میگو کارگران  برای تغذیه میگو، راه اندازی پمپ ها و تعویض آب و در طول دوره پرورش 5-4 ماهه فعالیت می‌کنند، در چنین وضعیتی کارگران، بیولوژی میگو و فعالیتهای آن را می‌دانند و هر روز با آن درگیر هستند. توصیه می‌شود  کارگران حداقل برای یک دوره پرورش ثابت باشند.

ابزارها و ثبت پارامترهای آب

 توصیه می‌شود حداقل شفافیت و دمای آب، pH، شوری و رنگ آب بصورت روزانه اندازه‌گیری و در یک دفترچه مخصوص ثبت شود. به ندرت پرورش‌دهنده‌ای این سیستم را دنبال می‌کند. یک سشی دیسک، دماسنج و شوری سنج هزینه بالایی ندارد.

·        در سایت تیاب مزارع خیلی کمی عمق آب بالای 150 سانتیمتر دارند.

·    تعدادی از استخرها شیب دایکهای آن خوب نیست و تعویض آب ضعیف است در نتیجه لب لب دارند، 80% استخرها بلوم پلانکتونی خوبی دارند.

·        در تعداد کمی استخر، جلبک سبزآبی مشاهد شد و با افزایش تعویض آب و آهک پاشی کنترل گردید.

·    در استخرهای با جلبک سبزآبی (اسیلاتوریا) رشد کند میگو مشاهده شده است. جلبک سبزآبی اسیلاتوریا عمده مشکل در این استان است. این جلبک تولید سم می‌نماید و اگر کنترل نشود و میگو با این بلوم رها شود به مدت طولانی، این جلبک را مصرف نموده و روده میگو عفونی می‌شود.

·        این مشکل نه تنها بر رشد میگو تأثیر می‌گذارد بلکه باعث مرگ و میر به شیوه کند می‌گردد.

روز پرورش

مقدار تعویض آب

نوع تعویض آب

15-1

بدون تعویض آب، تنها استخرها 5سانتی متردر هر روز پر می شوند.

تنها عمق آب و بلوم پلانکتونی حفظ می شود. تعویض آبی صورت نمی گیرد برای اجتناب از شکست پلانکتونی

40-15

20-10 سانتیمتر تعویض آب از کف در هر صبح و در هر روز انجام می شود. عمل تعویض آب در هر 4-3 روز یکبار تکرار می شود.

اوایل صبح عمق آب کاهش می یابد و طی روز پر می شود. برای استخرهای با شفافیت بالا آهک کشاورزی (CaCO3) به مقدار 70-50 کیلوگرم در هکتار قبل از پر کردن استخر استفاده می شود.

60-40

میگوهای بالای 2گرم رسیدند تور خروجی تعویض و با چشمه 5 میلیمتر جایگزین می شود و 20 تا 30 سانتیمتر تعویض آب از کف در صبح زود صورت می گیرد و طی روز استخر پر می شود و هر 4-3 روز یکبار تعویض آب تکرار می گردد.

عمق آب در صبح زود کاهش داده می شود و طی روز تا آخر شب پر می شود. برای استخرهای دارای شفافیت بالا آهک کشاورزی به مقدار 70-50 کیلوگرم در هکتار قبل از پر کردن آب استخر اضافه می شود. برای استخرهای دارای خاک سیاه و لب لب 40-30 کیلوگرم در هکتار اکسید کلسیم (CaO) تنها در کناره دایکها استفاده می شود.

90-60

40-30 سانتیمتر تعویض آب از کف هر 4-3 روز یکبار استخرها با بلوم پلانکتونی بالا توصیه می شود. آب کاهش داده نشود در روز یا شب. تعویض آب تنها بوسیله مد انجام شود. این برای اجتناب از بلوم بیش از حد و کمبود اکسیژن در شب است.

طی شب گرم و مرطوب توصیه می شود تعویض آب از طریق مد به مدت 4-2 ساعت در همه استخرها انجام شود و از مد شب کاملاً استفاده شود و  ظرفیت کامل پمپ آب به کار گرفته شود.

120-90

توصیه می شود 40-30 سانتیمتر یک روز درمیان تعویض آب صورت پذیرد.

تعویض آب در شب بوسیله مد در 4-2 ساعت در همه استخرها استفاد شود برای جلوگیری کمبود اکسیژن ظرفیت کامل پمپ برای تعویض آب به کار گرفته شود.

 

انعقاد تفاهم نامه همکاری بین اداره کل شیلات هرمزگان و کمیته امداد امام خمینی

مدیر کل شیلات هرمزگان از انعقاد تفاهم نامه همکاری بین اداره کل شیلات هرمزگان و کمیته امداد امام خمینی (ره) هرمزگان با هدف تروج و گسترش فعالیتهای آبزی پروری و تولید آبزیان توام با ایجاد خود اتکایی و افزایش سلامت و عزت نفس خانواده های نیازمند استان خبرداد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه خلیج فارس، قدرت میرزاده با اشاره به  سال حماسه سیاسی و اقتصادی گفت: این تفاهمنامه با عنایت به مفاد قانون پنجم توسعه، به ویژه ماده 80 آن در رابطه با اشتغال پایدار،توسعه کار آفرینی،توسعه مشاغل نو با بهره گیری از ظرفیت های صنایع شیلاتی و آبزی پروی استان هرمزگان و با همکاری شیلات  و کمیته امداد امام خمینی(ره) منعقد گردیده است.

وی در ادامه فراهم ساختن فرصت مناسب برای اشتغال جامعه مدد جویی مستعد به ویژه فارغ التحصیلان رشته شیلات و همچنین ترویج و گسترش فعالیت های آبزی پروری و افزیش تولید آبزیان به منظور تامیین نیازهای غذایی جامعه را از اهم اهداف انعقاد این تفاهم نامه خواند.

میرزاده فراهم نمودن فرصت مناسب برای اشتغال جامعه مددجویی مستعد و علاقه مند به فعالیت در بخش صنایع شیلاتی و تکثیر و پرورش آبزیان و بهره گیری مطلوب تر از ظرفیت ها،امکانات و توانمندی های بالقوه موجود در استان در زمینه آبزی پروری و صنایع کوچک شیلاتی(خانگی) را از دیگر اهداف این تعهد نامه خواند.

مدیر کل شیلات هرمزگان همکاری در اختصاص و واگذاری اراضی مناسب و مستعد پرورش آبزیان، تسهیل و تسریع در اعطای مجوز های لازم در زمینه فعالیتهای شیلاتی و آبزی پروری به درخواست های ارئه شده از سوی مددجویان و فرزندان آنها،همکاری در زمینه ارائه خدمات فنی،مشاوره ای و راهنمایی های لازم در قبل،حین و بعد اجرا و همکاری و راهنمایی در جهت تهیه نهاده های لازم را از اهم تعهدات شیلات هرمزگان این تفاهم نامه مشترک خواند.

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان هرمزگان   نیز همکاری در برگزاری جلسات آموزشی و ترویجی ویژه مددجویان،شناسای ممدجویان و فرزندان واجد شرایط وتامین تسهیلات لازم جهت اجرای طرح های مشاغل خانگی و خود اشتغالی با اولویت صنایع شیلاتی و آبزی پروی را از اهم تعهدات کمیته امداد امام خمینی (ره) استان در این تفاهم نامه خواند.

مرتضی موسلی افزود در این تفاهم نامه معاونت اشتغال و خودکفایی به نمایندگی کمیته امداد استان و معاونت آبزی پروی به نمایندگی از شیلات هرمزگان مسئولیت پیگیری و اجرای تعهدات ذکر شده در تفاهم نامه را بر عهد دارند.

گفتنی است این تفاهم نامه در 8 ماده و 20بند در دونسخه ظهر امروز از سوی مدیر کل شیلات هرمزگان و مدیر کل کمیته امداد امام خمینی (ره) امضا و مبادله شد.

آمادگی اداره کل شیلات هرمزگان برای جذب سرمایه گذاران صنعت پرورش میگو

معاون آبزی پروری اداره کل شیلات هرمزگان از آمادگی این اداره کل برای جذب سرمایه گذاران صنعت پرورش میگو خبر داد

علی کریمی با بیان اینکه شیلات هرمزگان آماده جذب سرمایه گذاران صنعت تکثیر و پرورش میگو است، عنوان کرد: اداره کل شیلات هرمزگان برای توسعه فعالیتهای آبزی پروری با توجه به تنوع فرصت های سرمایه گذاری در فعالیت پرورش میگو  و انگیزه‌  ایجاد شده در جذب سرمایه گذاران  آماده هرنوع همکاری وجذب سرمایه گذاران  بخش خصوصی و تعاونی  برای توسعه  صنعت تکثیر و پرورش میگو  است.

 وی تصریح کرد: هرمزگان دارای ظرفیت های زیادی در زمینه پرورش و تکثیرمیگواست که تنها بخشی از آن به مرحله اجرا درآمده است و توجه و سرمایه گذاری دراین زمینه می تواند تحولات اقتصادی عظیم و سورمندی را  دراین صنعت به وجود آورد.

 وی ایجاد طرح های پرورش میگوی مولد یا مادر و تخم گذار که اصلی ترین و حلقه بنیادی پرورش میگو برای تامین بچه میگوی مورد نیاز مزارع پرورش میگو به ویژه تولید میگو مولد عاری از بیماری و مقاوم  به بیماری  که در سطح جهان به spf شناخته می شود را از جمله فرصت های مناسب برای سرمایه گذاری در این بخش خواند.

 معاون آبزی پروری اداره کل شیلات هرمزگان همچنین تولید بیوماس و سیست آرتمیا که  در آبهای شور و زمین های بلااستفاده در مناطق غیر ساحلی قابل تولید است و  کاربرد بسیاری در تغذیه میگو در مرحله لاروی دارد را از دیگر فرصت های مهم سرمایه گذاری در این بخش خواند.

 کریمی اظهار داشت: تولید کرم خونی که در تعذیه میگو ی مولد مورد استفاده قرار میگیرد از جمله فرصتهای سرمایه گذاری در صنعت تکثیر و پرورش میگو است.

 وی در پایان خاطرنشان کرد: متقاضیان سرمایه گذار دارای توانایی مالی و فنی می توانند طرح خود را به اداره کل شیلات ارئه کنند تا پس  از بررسی درخواست آنها و  ظرفیت سنجی، جهت صدور مجوزهای لازم اقدام شود

منبع : خبرگزاری مهر