میگو پروران

میگو پروران

در زمینه آبزی پروری و فعالیت های شیلاتی- وب نگار تخصصی علی کریمی
میگو پروران

میگو پروران

در زمینه آبزی پروری و فعالیت های شیلاتی- وب نگار تخصصی علی کریمی

تحلیل وضعیت اینده بازار میگوی پرورشی

تحلیل وضعیت اینده بازار میگوی پرورشی

همه می دانیم که وضعیت بازار جهانی میگو مناسب نیست و تمام پرورش دهندگان میگوی دنیا و حتی پرورش دهندگان اکوادوری با این واقعیت کنار آمده اند که نمی بایست وضعیت خود را با سال قبل مقایسه کنند.

ما هم که تافته جدا بافته ای از همه اقتصادهای دنیا هستیم و همواره نوسانات جهانی اثرات منفی بیشتری بر ما دارد از این جریان مستثنی نیستیم و لذا نباید چشم بر واقعیات ببندیم.

از سوی دیگر تورم داخلی، افزایش قیمت خوراک و از همه بدتر شیوع بیماری و زیان های ناشی از آن گریبان صنعت میگوی ما را گرفته و قدرت چانه زنی در بازار را بیش از گذشته کاهش داده است.

با تمام این واقعیت ها نمی توان دست روی دست گذاشت و از فروش میگو بدان امید که معجزه ای رخ می دهد منصرف شد. بعضاً مشاهده می شود که برخی از پرورش دهندگان و شرکای آنها (اعم از تولیدکنندگان خوراک، صادرکنندگان و یا تامین کنندگان مالی) به امید همین معجزه و یا افزایش قیمت ارز در ماه های آتی تمایل به فروش محصول را ندارند.

این بزرگترین اشتباه و سمی مهلک برای صنعت است؛ چرا که اولا هیچ گزارش مثبتی از بهبود بازار جهانی در کوتاه مدت در ریفرنس ها وجود ندارد و ثانیا تقریباً تمام تجارب قبلی نشان داده که نگهداری میگو در سردخانه ها هیچ گاه هدف های مدنظر در فروش یا درآمد بهتر را تامین نکرده است.

این استراتژی یعنی نگهداری میگو و عدم فروش آن تنها در یک صورت قابل توجیه است و آن این که امیدی به بهبود بازار جهانی و افزایش قیمت ها وجود داشته باشد و همان گونه که اشاره شد این فرض در شرایط کنونی متصور نیست، خصوصاً آن که فعلاً عدم امکان  صادرات به کشورهای جنوب شرق آسیا و چین اولویت صادرات ما را به روسیه تغییر داده و به دلیل ضعف بازار روسیه تحقق این فرض برای ما در کوتاه مدت چندان محتمل نیست.

از سوی دیگر با توجه به افت کمی و کیفی و هزینه نگهداری محصول در سردخانه ها هزینه نهایی باز هم افزایش خواهد یافت که به هیچ وجه قابل توجیه نمی باشد.

به نظر می رسد که حتی اگر به امید افزایش قیمت ارز هم ترجیح به نگهداری محصول توجیه داشته باشد باز هم فروش محصول در شرایطی که هنوز کورسویی از امید به بازار روسیه وجود دارد بهترین گزینه است؛ بدان معنا که پرورش دهنده و سرمایه گذار می توانند ارز حاصل از فروش را ذخیره و چنانچه واقعاً تعدیل نرخ ارز محقق گردید از منفعت آن بهره مند شوند.

نهایتاً به عنوان توصیه آخر پیشنهاد می کنیم که با استفاده از آخرین فرصت های باقی مانده فروش محصول، صاحبان کالا، میگو را به ارز تبدیل کرده و به جای نگهداری محصول در سردخانه، ارز فروش صادراتی خود را ذخیره نمایند

 

اقتباس از سایت اتحادیه تولید و تجارت آبزیان نویسنده و تحلیل گر جناب اقای دکتر علی اکبر خدایی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد